Uraohjauksen tila ICT-alan koulutuksissa Oulun ammattikorkeakoulussa
Hyttinen, Timo; Rautio, Roosa (2025)
Hyttinen, Timo
Rautio, Roosa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921604
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia uraohjauksen tilasta. Kohderyhmänä toimi tietojenkäsittelyn ja tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Oulun ammattikorkeakoulun ICT-alan koulutuksille.
Tietoperustassa on käsitelty uraohjauksen ja urasuunnittelun termit, uraohjauksen menetelmiä ja sen digitalisaatiota. Myös ammattikorkeakoulujen uraohjauksen suunnittelua ja toteutusta käsitellään tietoperustassa. Tietoperustassa on käyty läpi myös, mitkä lait vaikuttavat siihen, miten ammattikorkeakoulujen täytyy järjestää uraohjausta opiskelijoille.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella Webropol-alustalla ja teemahaastatteluilla. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin ja niissä verrattiin tutkinto-ohjelmien välisiä eroja. Haastattelut litteroitiin ja niitä verrattiin kyselyn tuloksiin.
Oulun ammattikorkeakoulussa tutkinto-ohjelmilla on monia eri uraohjausta tarjoavia palveluja. Vaikka uraohjausta on tarjolla runsaasti, ICT-opiskelijat kokivat sen saatavuuden vaikeaksi. Kyselytutkimuksesta selvisi, että tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat kokevat uraohjauksen vaikeammaksi saada kuin tietojenkäsittely opiskelijat. Opiskelijat kokevat uraohjauksen tärkeäksi ja haluaisivat enemmän henkilökohtaista ja matalankynnyksen uraohjausta. Tuloksissa korostuu se, että aktiiviset ja oma-aloitteiset opiskelijat löytävät uraohjauksen piiriin helpommin.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja tuloksista saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tulevaisuudessa Oulun ammattikorkeakoulu voisi lisätä henkilökohtaisista uraohjausta sitä tarvitseville ja madaltaa kynnystä saada uraohjausta. Jatkossa aihetta voisi tutkia laajemmin ottaen koko Oulun ammattikorkeakoulun tutkinto-ohjelmat mukaan tutkimukseen.
Tietoperustassa on käsitelty uraohjauksen ja urasuunnittelun termit, uraohjauksen menetelmiä ja sen digitalisaatiota. Myös ammattikorkeakoulujen uraohjauksen suunnittelua ja toteutusta käsitellään tietoperustassa. Tietoperustassa on käyty läpi myös, mitkä lait vaikuttavat siihen, miten ammattikorkeakoulujen täytyy järjestää uraohjausta opiskelijoille.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella Webropol-alustalla ja teemahaastatteluilla. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin ja niissä verrattiin tutkinto-ohjelmien välisiä eroja. Haastattelut litteroitiin ja niitä verrattiin kyselyn tuloksiin.
Oulun ammattikorkeakoulussa tutkinto-ohjelmilla on monia eri uraohjausta tarjoavia palveluja. Vaikka uraohjausta on tarjolla runsaasti, ICT-opiskelijat kokivat sen saatavuuden vaikeaksi. Kyselytutkimuksesta selvisi, että tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat kokevat uraohjauksen vaikeammaksi saada kuin tietojenkäsittely opiskelijat. Opiskelijat kokevat uraohjauksen tärkeäksi ja haluaisivat enemmän henkilökohtaista ja matalankynnyksen uraohjausta. Tuloksissa korostuu se, että aktiiviset ja oma-aloitteiset opiskelijat löytävät uraohjauksen piiriin helpommin.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja tuloksista saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tulevaisuudessa Oulun ammattikorkeakoulu voisi lisätä henkilökohtaisista uraohjausta sitä tarvitseville ja madaltaa kynnystä saada uraohjausta. Jatkossa aihetta voisi tutkia laajemmin ottaen koko Oulun ammattikorkeakoulun tutkinto-ohjelmat mukaan tutkimukseen.