Tyypin 2 diabeetikoiden kokemuksia terveyspalvelun käyttöönotossa
Bragge, Taisa; Salomäki, Maija (2025)
Bragge, Taisa
Salomäki, Maija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921676
Tiivistelmä
Laitilan terveyskeskuksessa otettiin käyttöön maaliskuussa 2024 Terveyskylän laatima tyypin 2 diabeteksen digihoitopolku. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia asiakaskokemuksia tyypin 2 diabeetikoilla oli uuden digitaalisen hoitopolun käyttöönotosta. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla Laitilan terveyskeskuksen digitaalista terveyspalvelua voidaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa painotus oli määrällisessä eli kvantitatiivisessa aineistossa. Tutkimuksessa selvitettiin digihoitopolun koettua selkeyttä ja toimivuutta, sen tukea hoitoon sitoutumisessa sekä sitä, löytävätkö asiakkaat tarvitsevansa tiedot ja toiminnot palvelusta.
Tulosten mukaan digihoitopolun tekninen käytettävyys arvioitiin yleisesti hyväksi. Palvelun sisällöllinen tuki omahoitoon sai kuitenkin vaihtelevia arvioita. Vain harva koki saaneensa uutta ymmärrystä sairaudestaan tai motivoituneensa paremmin omahoitoon. Esimerkiksi hoitotarvikkeiden tilaustoimintoa hyödynnettiin vähän. Osa vastaajista piti digihoitopolkua yhteydenottokanavana asiantuntijaan, mutta suurin osa ei kokenut sen korvaavan perinteisiä yhteydenottotapoja.
Tutkimus osoitti, että digihoitopolussa on potentiaalia olla asiakaslähtöinen ja toimiva osa terveyspalveluita, mutta sen kehittämistä on jatkettava, jotta se palvelee kaikkia käyttäjiä mahdollisimman hyvin.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa painotus oli määrällisessä eli kvantitatiivisessa aineistossa. Tutkimuksessa selvitettiin digihoitopolun koettua selkeyttä ja toimivuutta, sen tukea hoitoon sitoutumisessa sekä sitä, löytävätkö asiakkaat tarvitsevansa tiedot ja toiminnot palvelusta.
Tulosten mukaan digihoitopolun tekninen käytettävyys arvioitiin yleisesti hyväksi. Palvelun sisällöllinen tuki omahoitoon sai kuitenkin vaihtelevia arvioita. Vain harva koki saaneensa uutta ymmärrystä sairaudestaan tai motivoituneensa paremmin omahoitoon. Esimerkiksi hoitotarvikkeiden tilaustoimintoa hyödynnettiin vähän. Osa vastaajista piti digihoitopolkua yhteydenottokanavana asiantuntijaan, mutta suurin osa ei kokenut sen korvaavan perinteisiä yhteydenottotapoja.
Tutkimus osoitti, että digihoitopolussa on potentiaalia olla asiakaslähtöinen ja toimiva osa terveyspalveluita, mutta sen kehittämistä on jatkettava, jotta se palvelee kaikkia käyttäjiä mahdollisimman hyvin.