Brändin luomisen kymmenen askelta
Nemtanu, Christiana (2025)
Nemtanu, Christiana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921719
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan brändin rakentamista David A. Aakerin brändi-identiteettimallin näkökulmasta. Tavoitteena on kehittää käytännönläheinen 10 askeleen prosessi, joka auttaa suunnittelijoita tai yrittäjiä rakentamaan vahvan ja johdonmukaisen brändi-identiteetin.
Opinnäytetyö yhdistää teoreettista tietoa ja käytännön suunnittelua. Tietoperusta rakentuu erityisesti David A. Aakerin kehittämän brändi-identiteettimallin ympärille, jota täydennetään muulla brändisuunnittelun ja digitaalisen muotoilun kirjallisuudella. Työssä sovelletaan laadullista kehittämismenetelmää, jossa brändin rakennusprosessia testataan käytännössä todellisen esimerkkibrändin kautta.
Prosessin aikana syntyi visuaalinen identiteetti sekä dokumentaatio kunkin vaiheen sisällöstä ja soveltamisesta.
Salassapitovelvollisuuden vuoksi työ ei sisällä yksityiskohtaisia visuaalisia esimerkkejä tai yrityksen nimeä, vaan keskittyy prosessiin, menetelmiin ja strategisiin tavoitteisiin sekä teoriaan pohjautuvan 10 askeleen mallin jäsentämiseen.
Työn tarkoituksena on osoittaa, miten Aakerin teoreettinen malli voidaan konkretisoida selkeäksi työkaluksi brändin rakentamiseen. Opinnäytetyön tuloksena asiakasyritykselle syntyi visuaalinen opas, jota voidaan hyödyntää myös jatkossa osana digitaalisen muotoilun ja brändisuunnittelun projekteja.
Opinnäytetyö yhdistää teoreettista tietoa ja käytännön suunnittelua. Tietoperusta rakentuu erityisesti David A. Aakerin kehittämän brändi-identiteettimallin ympärille, jota täydennetään muulla brändisuunnittelun ja digitaalisen muotoilun kirjallisuudella. Työssä sovelletaan laadullista kehittämismenetelmää, jossa brändin rakennusprosessia testataan käytännössä todellisen esimerkkibrändin kautta.
Prosessin aikana syntyi visuaalinen identiteetti sekä dokumentaatio kunkin vaiheen sisällöstä ja soveltamisesta.
Salassapitovelvollisuuden vuoksi työ ei sisällä yksityiskohtaisia visuaalisia esimerkkejä tai yrityksen nimeä, vaan keskittyy prosessiin, menetelmiin ja strategisiin tavoitteisiin sekä teoriaan pohjautuvan 10 askeleen mallin jäsentämiseen.
Työn tarkoituksena on osoittaa, miten Aakerin teoreettinen malli voidaan konkretisoida selkeäksi työkaluksi brändin rakentamiseen. Opinnäytetyön tuloksena asiakasyritykselle syntyi visuaalinen opas, jota voidaan hyödyntää myös jatkossa osana digitaalisen muotoilun ja brändisuunnittelun projekteja.