Muotoiluajattelu peruskoulussa : koulutus- ja verkostomalli muotoiluajattelun jalkauttamiseksi Helsingin perusopetukseen
Leinonen, Tiina (2025)
Leinonen, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921747
Tiivistelmä
Nopeasti muuttuva maailma haastaa koulutusta uudistumaan. Muun muassa teknologian kehitys, tekoälyn yleistyminen ja työelämän osaamistarpeiden muutokset vaikuttavat siihen, millaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Peruskoululla on tärkeä tehtävä tukea oppijoita näiden muutosten keskellä: auttaa heitä sopeutumaan, vahvistaa heidän kykyään oppia ja lisätä luottamusta tulevaan. Tässä palvelumuotoilun opinnäytetyössä tarkastellaan, miten muotoiluajattelu lähestymistapana opettamiseen ja oppimiseen voi tukea tulevaisuudessa tarvittavien taitojen kehittymistä perusopetuksessa ja toimia yhtenä pedagogisena välineenä, joka tukee oppijoiden valmistautumista tulevaisuuteen.
Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala julkaisi vuonna 2024 Koulutus 2030, Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot -julkaisun, joka linjaa kaupungin strategisia tavoitteita kasvatuksen ja koulutuksen kehittämiseksi. Julkaisussa määritellään, millaista osaamista ja oppijuutta halutaan vahvistaa tulevaisuudessa. Yhtenä keskeisenä tavoitteena on tukea oppijoiden ydintietojen ja -taitojen lisäksi myös sosiaalisten taitojen, tunnetaitojen ja muiden tulevaisuuden taitojen kehittymistä, ja tätä kautta vahvistaa oppijoiden tulevaisuususkoa. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kuitenkin koulujen käytäntöjen uudelleenarviointia sekä riittävää tukea, koulutusta ja pedagogisia välineitä kouluille ja opettajille. Tämän tutkimuksen perusteella muotoiluajattelulla opettamisen ja oppimisen lähestymistapana on potentiaalia vastata näihin tarpeisiin.
Tutkimusaineistona Koulutus 2030 -julkaisun rinnalla hyödynnettiin muotoiluajattelun teoriaa, asiantuntijakeskusteluja sekä Helsingin Arabian peruskoulussa toteutettuja henkilöstön haastatteluja ja kyselyä. Arabian peruskoulu valikoitui tutkimuskohteeksi sen muotoiluoppimisen painotuksen vuoksi: koulussa muotoiluajattelulla on keskeinen rooli osana opetusta, oppimista ja koko koulun toimintakulttuuria. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen tutkittiin ja analysoitiin, miten muotoiluajattelu tukee Koulutus 2030, Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot -julkaisussa asetettuja tavoitteita ja määriteltyjen taitojen kehittymistä oppijoissa sekä millaisia asioita muotoiluajattelun jalkauttamisesta peruskouluun tulisi huomioida.
Palvelumuotoilulle ominaiseen tapaan opinnäytetyö ei rajoitu pelkkään teoreettiseen tarkasteluun, vaan sisältää myös suunnitteluosuuden. Työssä edetään ideoimaan, prototypoimaan ja testaamaan ratkaisuja, jotka voivat tukea muotoiluajattelun jalkauttamista Helsingin peruskouluihin. Tutkimusvaiheen havaintojen pohjalta kehitettiin kaksi prototyyppitason ratkaisua, jotka esiteltiin eri sidosryhmille. Näiden kommenttikierrosten perusteella muotoiltiin lopullinen konsepti: MuVe – muotoiluajattelun koulutusverkosto. Työ tarjoaa tutkimustietoon pohjautuvan mallin muotoiluajattelun integroimiseksi peruskoulun oppimiskulttuuriin ja tukee näin osaltaan Helsingin kaupungin strategisia tavoitteita tulevaisuuden oppimisesta.
Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala julkaisi vuonna 2024 Koulutus 2030, Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot -julkaisun, joka linjaa kaupungin strategisia tavoitteita kasvatuksen ja koulutuksen kehittämiseksi. Julkaisussa määritellään, millaista osaamista ja oppijuutta halutaan vahvistaa tulevaisuudessa. Yhtenä keskeisenä tavoitteena on tukea oppijoiden ydintietojen ja -taitojen lisäksi myös sosiaalisten taitojen, tunnetaitojen ja muiden tulevaisuuden taitojen kehittymistä, ja tätä kautta vahvistaa oppijoiden tulevaisuususkoa. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kuitenkin koulujen käytäntöjen uudelleenarviointia sekä riittävää tukea, koulutusta ja pedagogisia välineitä kouluille ja opettajille. Tämän tutkimuksen perusteella muotoiluajattelulla opettamisen ja oppimisen lähestymistapana on potentiaalia vastata näihin tarpeisiin.
Tutkimusaineistona Koulutus 2030 -julkaisun rinnalla hyödynnettiin muotoiluajattelun teoriaa, asiantuntijakeskusteluja sekä Helsingin Arabian peruskoulussa toteutettuja henkilöstön haastatteluja ja kyselyä. Arabian peruskoulu valikoitui tutkimuskohteeksi sen muotoiluoppimisen painotuksen vuoksi: koulussa muotoiluajattelulla on keskeinen rooli osana opetusta, oppimista ja koko koulun toimintakulttuuria. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen tutkittiin ja analysoitiin, miten muotoiluajattelu tukee Koulutus 2030, Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot -julkaisussa asetettuja tavoitteita ja määriteltyjen taitojen kehittymistä oppijoissa sekä millaisia asioita muotoiluajattelun jalkauttamisesta peruskouluun tulisi huomioida.
Palvelumuotoilulle ominaiseen tapaan opinnäytetyö ei rajoitu pelkkään teoreettiseen tarkasteluun, vaan sisältää myös suunnitteluosuuden. Työssä edetään ideoimaan, prototypoimaan ja testaamaan ratkaisuja, jotka voivat tukea muotoiluajattelun jalkauttamista Helsingin peruskouluihin. Tutkimusvaiheen havaintojen pohjalta kehitettiin kaksi prototyyppitason ratkaisua, jotka esiteltiin eri sidosryhmille. Näiden kommenttikierrosten perusteella muotoiltiin lopullinen konsepti: MuVe – muotoiluajattelun koulutusverkosto. Työ tarjoaa tutkimustietoon pohjautuvan mallin muotoiluajattelun integroimiseksi peruskoulun oppimiskulttuuriin ja tukee näin osaltaan Helsingin kaupungin strategisia tavoitteita tulevaisuuden oppimisesta.