Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Suzuki-menetelmä positiivisen pedagogiikan näkökulmasta : lapsen myönteisen minäkäsityksen tukeminen osana soittoharrastusta.

Huhtala, Sahrami (2025)

Avaa tiedosto
Huhtala_Sahrami.pdf (660.5Kt)
Lataukset: 


Huhtala, Sahrami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921750
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni esittelen Suzuki-menetelmän ja positiivisen pedagogiikan periaatteita ja pyrin löytämään yhteyksiä niiden väliltä. Opinnäytetyöni tavoite on vastata kysymykseen, miten Suzuki-menetelmä voi tukea soitonopettajaa ja vanhempaa lapsen myönteisen minäkäsityksen vahvistamisessa. Keskityn tarkastelemaan erityisesti 4–8-vuotiaiden lasten minäkäsityksen ja itsetunnon rakentumista osana soittoharrastusta.

Opinnäytetyöni aineistoksi olen perehtynyt positiivista pedagogiikkaa ja Suzuki-menetelmää käsittelevään kirjallisuuteen sekä toteuttanut neljä haastattelua. Haastattelin kokenutta Suzuki-opettaja-kouluttaja Anja Majaa sekä kolmea Suzuki-vanhempaa, joiden useampi lapsi on osallistunut eri instrumenttien Suzuki-opetukseen. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Lisäksi hyödynnän omia kokemuksiani Suzuki-oppilaana ja opettajaopiskelijana.

Shinichi Suzuki on ollut positiivisen pedagogiikan edelläkävijä ja onnistunut luomaan kasvatusmenetelmän, jossa on hyvin paljon yhteyksiä 2000-luvulla kehittyneeseen positiiviseen psykologiaan ja pedagogiikkaan. Tarkastelen Suzuki-menetelmää erityisesti Martin Seligmanin PERMA-teorian kautta. Haastattelemani vanhemmat kokivat menetelmän lasta tukevana ja kannustavana. Lapsen soittoharrastus oli tuonut merkitystä myös vanhempien omaan elämään.

Opinnäytetyöni tarjoaa tietoa Suzuki-menetelmästä kiinnostuneille soitonopettajille sekä harrastuksen aloittamista harkitseville perheille. Työn tulokset kannustavat hyödyntämään positiivista pedagogiikkaa ja Suzuki-menetelmän oppeja kasvatustyössä ja elämässä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste