Myynti- ja projektihallintajärjestelmän hyödyntäminen projektiliiketoiminnassa
Pihlaja, Julius (2025)
Pihlaja, Julius
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921756
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Honkarakenne Oyj:lle, ja sen tavoitteena oli selvittää myynnin ja projektinhallinnan työkalujen hyödyntämistä yrityksen projektiliiketoiminnassa. Työssä tarkasteltiin, miten uusi järjestelmä voi tukea liiketoimintaa kotimaan ja viennin projekteissa sekä myyntiprosessin että projektinjohdon näkökulmasta. Lisäksi kartoitettiin järjestelmien tuomia hyötyjä, kehityskohtia ja niiden merkitystä organisaation eri tasoilla.
Tutkimuksessa perehdyttiin yrityksessä käyttöön otettuun uuteen myynnin ja projektinhallinnan järjestelmään, jonka tarkoituksena on yhtenäistää toimintaa, parantaa tiedonhallintaa ja tehostaa päätöksentekoa. Työssä käytiin läpi järjestelmän käyttöönoton eri vaiheet, kuten tarvekartoitus, testaus, integraatiot ja käyttökoulutus.
Tulosten mukaan uusi järjestelmä paransi merkittävästi myynnin ja projektinjohdon tehokkuutta, mahdollisti tiedon keskittämisen ja tarjosi paremmat edellytykset asiakaskeskeiseen ja ennakoivaan toimintaan. Myyntiprosessia pystyttiin hallitsemaan systemaattisemmin, ja järjestelmän kautta saadulla datalla oli keskeinen rooli liiketoiminnan ohjauksessa ja kehittämisessä.
Johtopäätöksenä todettiin, että järjestelmien avulla voidaan tukea yrityksen strategista kehitystä ja parantaa kokonaisvaltaista projektinhallintaa. Tulevaisuudessa järjestelmiä olisi mahdollista kehittää hyödyntämällä esimerkiksi tekoälyä tiedon analysoinnissa ja työn automatisoinnissa. Käytön jatkuvuus ja järjestelmällinen datankeruu nähtiin keskeisinä tekijöinä järjestelmän onnistumisessa.
Tutkimuksessa perehdyttiin yrityksessä käyttöön otettuun uuteen myynnin ja projektinhallinnan järjestelmään, jonka tarkoituksena on yhtenäistää toimintaa, parantaa tiedonhallintaa ja tehostaa päätöksentekoa. Työssä käytiin läpi järjestelmän käyttöönoton eri vaiheet, kuten tarvekartoitus, testaus, integraatiot ja käyttökoulutus.
Tulosten mukaan uusi järjestelmä paransi merkittävästi myynnin ja projektinjohdon tehokkuutta, mahdollisti tiedon keskittämisen ja tarjosi paremmat edellytykset asiakaskeskeiseen ja ennakoivaan toimintaan. Myyntiprosessia pystyttiin hallitsemaan systemaattisemmin, ja järjestelmän kautta saadulla datalla oli keskeinen rooli liiketoiminnan ohjauksessa ja kehittämisessä.
Johtopäätöksenä todettiin, että järjestelmien avulla voidaan tukea yrityksen strategista kehitystä ja parantaa kokonaisvaltaista projektinhallintaa. Tulevaisuudessa järjestelmiä olisi mahdollista kehittää hyödyntämällä esimerkiksi tekoälyä tiedon analysoinnissa ja työn automatisoinnissa. Käytön jatkuvuus ja järjestelmällinen datankeruu nähtiin keskeisinä tekijöinä järjestelmän onnistumisessa.