Ehostuksesta erikoistehosteisiin : joustavaa maskeerauskoulutusta hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijoille
Pienmunne, Jarna (2025)
Pienmunne, Jarna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921793
Tiivistelmä
Ammatillisen opetuksen suunta on siirtynyt työelämäpainotteiseen opetukseen. Koulutuksen rahoitus on ollut muutoksissa ja se on innoittanut koulutuksen järjestäjiä etsimään erilaisia ratkaisuja opiskelijoiden laadukkaaseen opetukseen ja jatko-opintojen saatavuuteen.
Tämän työn tavoitteena oli kehittää työssä tapahtuvan maskeerauksen tutkinnon osien saatavuutta, erityisesti hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijoille. Tavoitteena oli luoda Keudalle valinnainen tutkinnon osa, joka edistää siirtymistä Esitys- ja teatteritekniikan ammattitutkinnon maskeerausopintoihin. Selvityksen tutkimuskysymyksenä oli: Millainen osaaminen tukee opiskelijoiden siirtymistä työelämässä tapahtuvaan maskeerauskoulutukseen?
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa lähestymistapa oli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta maskeeraajien esihenkilöasemassa työskentelevää henkilöä sekä toteuttamalla kyselytutkimus maskeeraajille. Vastauksissa saatiin myös numeraalista dataa, mutta ne analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella siirtymistä tukevaan osaamiseen kuluvat erityisesti tekniset perustaidot meikkauksesta ja kampauksista, työelämätaidot, yrittäjyysosaaminen sekä verkostoitumistaidot. Tulosten tuloksena syntyi sisältöehdotus valinnaiseen tutkinnon osaan, sekä polkuehdotus mikä teoreettisesti mahdollistaa hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijoiden siirtymisen työelämässä tapahtuvaan maskeerauskoulutukseen. Ehdotusta voidaan hyödyntää myös muissa ammattioppilaitoksissa.
Tämän työn tavoitteena oli kehittää työssä tapahtuvan maskeerauksen tutkinnon osien saatavuutta, erityisesti hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijoille. Tavoitteena oli luoda Keudalle valinnainen tutkinnon osa, joka edistää siirtymistä Esitys- ja teatteritekniikan ammattitutkinnon maskeerausopintoihin. Selvityksen tutkimuskysymyksenä oli: Millainen osaaminen tukee opiskelijoiden siirtymistä työelämässä tapahtuvaan maskeerauskoulutukseen?
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa lähestymistapa oli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta maskeeraajien esihenkilöasemassa työskentelevää henkilöä sekä toteuttamalla kyselytutkimus maskeeraajille. Vastauksissa saatiin myös numeraalista dataa, mutta ne analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella siirtymistä tukevaan osaamiseen kuluvat erityisesti tekniset perustaidot meikkauksesta ja kampauksista, työelämätaidot, yrittäjyysosaaminen sekä verkostoitumistaidot. Tulosten tuloksena syntyi sisältöehdotus valinnaiseen tutkinnon osaan, sekä polkuehdotus mikä teoreettisesti mahdollistaa hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijoiden siirtymisen työelämässä tapahtuvaan maskeerauskoulutukseen. Ehdotusta voidaan hyödyntää myös muissa ammattioppilaitoksissa.