Sairaanhoitajien perehdytyksen pelillistäminen
Salmi, Kiia (2025)
Salmi, Kiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921804
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan työ vaatii monipuolista ammatillista osaamista, jonka omaksuminen edellyttää suunnitelmallista ja hyvin toteutettua perehdytystä. Digitalisaation ja työelämän jatkuvan muutoksen myötä organisaatioilta vaaditaan uusia tapoja perehdyttää työntekijöitä tehokkaasti ja motivoivasti. Tämän vuoksi pelillistämisen hyödyntäminen perehdytyksessä voi olla toimiva keino tehdä oppimisprosessista innostavampi ja edistää uusien työntekijöiden aktiivista osallistumista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä digitaalisilla peleillä opetetaan sairaanhoitajille sekä selvittää, millaisia hyötyjä digitaalisella pelillistämisellä voi olla sairaanhoitajien perehdytyksessä. Tavoitteena oli koota yhteen tietoa pelillistämisen mahdollisuuksista ja hyödyistä, jota voidaan hyödyntää sairaanhoitajien perehdytyksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön toteutettiin scoping-katsauksena. Systemaattinen tiedonhaku tehtiin sähköisiin tietokantoihin CINAHL, PubMed, MEDIC ja Cochrane. Hakutulos oli seitsemän artikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin ja sisäänottokriteereihin. Hakua täydennettiin manuaalisesti, jolloin lopullinen määrä oli yhdeksän vertaisarvioitua artikkelia. Aineiston laadunarviointi tehtiin käyttäen Hawkerin arviointikriteeristöä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulokset osoittivat, että digitaalisilla pelillisillä menetelmillä on opetettu sairaanhoitajille laaja-alaisesti ammatillisia taitoja. Keskeisiä osaamisalueita olivat kliininen osaaminen, päätöksenteko ja arviointiosaaminen, erikoisalaosaaminen, potilasturvallisuus sekä ammatillinen kehitys ja johtaminen. Pelit tarjosivat mahdollisuuden harjoitella esimerkiksi elvytystä, verensiirtoa ja lääkehoitoa. Lisäksi pelillistämisestä oli merkittävää hyötyä: se tuki ammatillista kasvua, paransi käytännön taitoja, lisäsi motivaatiota ja sitoutumista sekä mahdollisti yksilöllisesti mukautuvan ja kustannustehokkaan oppimisen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pelillistäminen näyttäytyy lupaavana ja tehokkaana lähestymistapana sairaanhoitajien perehdytykseen. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, jotta sairaanhoitajien perehdytystä voidaan kehittää motivoivammaksi ja osallistavammaksi sekä vastaamaan terveydenhuollon digitalisaation ja työympäristön nopeaa kehitystä.
Opinnäytetyön toteutettiin scoping-katsauksena. Systemaattinen tiedonhaku tehtiin sähköisiin tietokantoihin CINAHL, PubMed, MEDIC ja Cochrane. Hakutulos oli seitsemän artikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin ja sisäänottokriteereihin. Hakua täydennettiin manuaalisesti, jolloin lopullinen määrä oli yhdeksän vertaisarvioitua artikkelia. Aineiston laadunarviointi tehtiin käyttäen Hawkerin arviointikriteeristöä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulokset osoittivat, että digitaalisilla pelillisillä menetelmillä on opetettu sairaanhoitajille laaja-alaisesti ammatillisia taitoja. Keskeisiä osaamisalueita olivat kliininen osaaminen, päätöksenteko ja arviointiosaaminen, erikoisalaosaaminen, potilasturvallisuus sekä ammatillinen kehitys ja johtaminen. Pelit tarjosivat mahdollisuuden harjoitella esimerkiksi elvytystä, verensiirtoa ja lääkehoitoa. Lisäksi pelillistämisestä oli merkittävää hyötyä: se tuki ammatillista kasvua, paransi käytännön taitoja, lisäsi motivaatiota ja sitoutumista sekä mahdollisti yksilöllisesti mukautuvan ja kustannustehokkaan oppimisen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pelillistäminen näyttäytyy lupaavana ja tehokkaana lähestymistapana sairaanhoitajien perehdytykseen. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, jotta sairaanhoitajien perehdytystä voidaan kehittää motivoivammaksi ja osallistavammaksi sekä vastaamaan terveydenhuollon digitalisaation ja työympäristön nopeaa kehitystä.