Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

VR-koulutussimulaattorin kehitys

Rehor, Kamil (2025)

 
Avaa tiedosto
Rehor_Kamil.pdf (3.410Mt)
Lataukset: 


Rehor, Kamil
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921817
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin Helsinki XR Centerin XR-Space-hankkeessa kehitettyä VR-koulutussimulaattoria, joka on suunniteltu suurten teollisten laitteiden käyttökoulutukseen. Projektin tekninen toteutus perustuu Unreal Engine 5 -pelimoottorin ekosys-teemiin ja Meta Quest 3 -virtuaalilaseihin.

Työssä tarkasteltiin VR-teknologian soveltuvuutta koulutuskäyttöön erityisesti käsienseurantateknologian ja vuorovaikutteisten oppimiskokonaisuuksien näkökulmasta. Kehitysprosessin keskeisenä analytiikkakohteena olivat Unreal Engine 5 -ekosysteemissä hyödynnetty kuvallinen Blueprint-ohjelmointikieli sekä Quest 3 -laitteiston suorituskyvyn ja ominaisuuksien maksimaalinen hyödyntäminen.

Menetelmällisesti työ nojasi iteratiiviseen kehitysmalliin, jossa simulaattorin komponentteja testattiin ja parannettiin ohjelmistotesteissä käyttäen sekä kvalitatiivisia käyttäjähavaintoja että kvantitatiivisia suorituskykymittauksia. Tässä raportissa eri-tyistä huomiota kiinnitettiin käyttäjäkokemuksen sujuvuuteen ja pedagogisen sisällön tehokkaaseen välittämiseen.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Unreal Engine 5 -ympäristön kuvalliset ohjelmointityökalut soveltuvat erinomaisesti VR-koulutussimulaattoreiden kehitykseen, erityisesti prototyyppien nopeaan iteroimiseen. Meta Quest 3 -laitteiston käsienseurannan käytön todettiin kuitenkin vaativan huomattavaa optimointia monimutkaisissa teollissimulaatioissa. Kehitystyössä korostui teknisten rajoitteiden hallinnan ja pedagogisen vaikuttavuuden välinen tasapainottaminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste