Luonnossa liikkumisen mahdollistava auditiivinen oppimateriaali ja työohjeet opiskelijoille
Haavisto, Alina (2025)
Haavisto, Alina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on oppimateriaalin kehittäminen, joka mahdollistaa liikkumisen luonnossa opiskelun aikana ja tarjoaa monimuotoisuutta opetuksen järjestämisen tapoihin. Opinnäytetyön tavoitteena on oppimateriaalin avulla vahvistaa opiskelijoiden oppimiskokemusta, fyysistä- ja henkistä hyvinvointia, sekä vähentää opiskelijoiden stressiä ja keventää opettajien työkuormaa selkeillä helposti seurattavilla työohjeilla ja oppimateriaalilla.
Opinnäytetyö tuotettiin toiminnallisena kehitystyönä ottaen huomioon opiskelijoiden toiveet, erilaiset oppijat ja oppimistyylit, sekä huomioiden opettajien opetustyö. Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin oppimateriaalia ja oppimateriaalimalli käyttäen apuna auditiivisen opetuksen keinoja ja teknologiaa. Opinnäytetyössä syntyneet tuotokset perustuivat tutkimustietoon, ajankohtaisiin aiheisiin, sekä luotettaviin lähteisiin.
Johtopäätöksenä oli se, että oppimateriaalia, joka mahdollistaa luonnossa liikkumisen opiskelun aikana on mahdollista toteuttaa. Istumista vähentävä, fyysistä liikkumista sisältävä ja luonnossa toteutettu opiskelu edistää ja vahvistaa monin tavoin positiivisesti oppimiskykyjä, arjen toimintakykyä, fyysistä- ja henkistä hyvinvointia, -terveyttä, sekä vähentää opiskelijoiden stressiä, kun oppiminen toteutetaan omaehtoisesti ja se tuottaa myönteisiä elämyksiä.
Opinnäytetyö tuotettiin toiminnallisena kehitystyönä ottaen huomioon opiskelijoiden toiveet, erilaiset oppijat ja oppimistyylit, sekä huomioiden opettajien opetustyö. Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin oppimateriaalia ja oppimateriaalimalli käyttäen apuna auditiivisen opetuksen keinoja ja teknologiaa. Opinnäytetyössä syntyneet tuotokset perustuivat tutkimustietoon, ajankohtaisiin aiheisiin, sekä luotettaviin lähteisiin.
Johtopäätöksenä oli se, että oppimateriaalia, joka mahdollistaa luonnossa liikkumisen opiskelun aikana on mahdollista toteuttaa. Istumista vähentävä, fyysistä liikkumista sisältävä ja luonnossa toteutettu opiskelu edistää ja vahvistaa monin tavoin positiivisesti oppimiskykyjä, arjen toimintakykyä, fyysistä- ja henkistä hyvinvointia, -terveyttä, sekä vähentää opiskelijoiden stressiä, kun oppiminen toteutetaan omaehtoisesti ja se tuottaa myönteisiä elämyksiä.