3D-kappaleiden korvaaminen 2D-elementeillä peleissä
Manns, Aksel (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022076
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin 3D-kappaleiden korvaamista kaksiulotteisilla esitystapoihin perustuvilla kappaleilla pelinkehityksessä. Työn tavoitteena oli selvittää, voidaanko kevyillä 2D-ratkaisuilla saavuttaa riittävän uskottava visuaalinen illuusio ja pelinaikainen suorituskyky, jotta ne voisivat toimia käytännöllisinä vaihtoehtoina perinteiselle 3D-esitykselle. Työssä käytettiin Unreal Engine -pelimoottoria, ja kokeet toteutettiin vaiheittain kontrolloidussa testiympäristössä.
Testejä rakennettiin vaiheittain keskittyen aina yhteen ongelmakohtaan kerrallaan. Tutkimuksessa edettiin visuaalisen uskottavuuden hiomisesta suorituskyvyn optimoimiseen ja siitä kappaleiden resurssivaatimusten vertailuun. Tulosten perusteella 2D-kappaleet tarjoavat tyydyttävän visuaalisen illuusion sekä paikallisia suorituskykyetuja ja nopeamman kehitysprosessin etenkin tilanteissa, joissa kappaleet ovat taka-alalla ja kameran näkymäsuunnat ovat ennakoitavissa.
Työ antaa ajateltavaa jatkokehitykseen, johon tarkasteltuja ideoita voi soveltaa suoraan, mikäli hakee innovaatiota epätavanomaisille tavoille esittää ja rakentaa perinteisiä kolmiulotteisia polygonikappaleita kaksiulotteisten esitystapojen avulla.
Testejä rakennettiin vaiheittain keskittyen aina yhteen ongelmakohtaan kerrallaan. Tutkimuksessa edettiin visuaalisen uskottavuuden hiomisesta suorituskyvyn optimoimiseen ja siitä kappaleiden resurssivaatimusten vertailuun. Tulosten perusteella 2D-kappaleet tarjoavat tyydyttävän visuaalisen illuusion sekä paikallisia suorituskykyetuja ja nopeamman kehitysprosessin etenkin tilanteissa, joissa kappaleet ovat taka-alalla ja kameran näkymäsuunnat ovat ennakoitavissa.
Työ antaa ajateltavaa jatkokehitykseen, johon tarkasteltuja ideoita voi soveltaa suoraan, mikäli hakee innovaatiota epätavanomaisille tavoille esittää ja rakentaa perinteisiä kolmiulotteisia polygonikappaleita kaksiulotteisten esitystapojen avulla.