Sähkökattilan ja kaukolämpöakkujen ajotapojen optimointi CHP-voimalaitoksen yhteydessä
Varis, Otto (2025)
Varis, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921836
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnitellaan Vantaan Energia Oy:n Martinlaakson CHP-voimalaitokselle hankittavien uuden sähkökattilalaitoksen ja kaukolämpöakun ajomallit ja prosessikytkennät siten, että sähkökattilalaitosta pystytään operoimaan mahdollisimman monipuolisesti eri tuotantotilanteissa. Tavoitteena on, että sähkökattilan avulla pystytään maksimoimaan kaukolämpöakkujen lämmönvarastointikapasiteetti optimoimalla akkujen lataus- ja purkulämpötilat. Samaan aikaan vaatimuksena on, että sähkökattilalla pystytään ajamaan mahdollisimman joustavasti sähkömarkkinoiden hinnanvaihtelut huomioiden, siten että sähkökattilalla pystytään osallistumaan säätösähkö- ja reservimarkkinoille.
Työn tuloksena sähkökattilalaitokselle kehitettiin kuusi erilaista ajotapaa, jotka toimivat perusteina laitoksen automaatiosuunnittelulle. Jokaiselle ajotavalle selvitettiin minimi- ja maksimitehon raja-arvot ja prosessisuureet, jotka rajoittavat tuotantoa tarkastelluissa ajotilanteissa. Jokaiselle ajotavalle määritettiin periaatteet ylös ajoa, alas ajoa, sekä ajotavasta toiseen siirtymiseen laitoksen automaatiosuunnittelun lähtötiedoiksi. Lisäksi tarkasteltiin sähkömarkkinoiden toimintaa, sekä selvitettiin mitä vaatimuksia säätösähkö- ja reservimarkkinoille osallistuminen sähkökattilalaitokselle asettaa.
Työn tuloksena sähkökattilalaitokselle kehitettiin kuusi erilaista ajotapaa, jotka toimivat perusteina laitoksen automaatiosuunnittelulle. Jokaiselle ajotavalle selvitettiin minimi- ja maksimitehon raja-arvot ja prosessisuureet, jotka rajoittavat tuotantoa tarkastelluissa ajotilanteissa. Jokaiselle ajotavalle määritettiin periaatteet ylös ajoa, alas ajoa, sekä ajotavasta toiseen siirtymiseen laitoksen automaatiosuunnittelun lähtötiedoiksi. Lisäksi tarkasteltiin sähkömarkkinoiden toimintaa, sekä selvitettiin mitä vaatimuksia säätösähkö- ja reservimarkkinoille osallistuminen sähkökattilalaitokselle asettaa.