Poralaite-simulaatiokoulutusohjelman tarvekartoitus
Matinaho, Janne (2025)
Matinaho, Janne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122261
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa analysoidaan kyselylomakkeen kehitys- ja psykometristen validointiprosessit poralaiteoperaattoreiden simulaatiopohjaisessa koulutuksessa Sandvik Mining and Rock Solutionsin Digital Driller -alustalla. Meille on tavoitteena luoda standardoitu ja skaalautuva koulutusohjelma sekä arviointityökalut maanalaisen kaivosteollisuuden koulutustarpeisiin vastaavat ratkaisut. 50 osallistujaa tutkittiin 78 väittämän Likert-asteikollisen kyselylomakkeen avulla koulutuksen tehokkuuden ja käyttäjäluottamuksen sekä turvallisuustietoisuuden ja käyttöliittymän toimivuuden osalta.
Cronbachin alfa-analyysi osoitti vahvan sisäisen johdonmukaisuuden arvon 0.822 kyselylomakkeelle. Analyysi korrelaatiomatriisista ja eksploratiivinen faktorianalyysi paljastivat selkeän sisäisen rakenteen sekä teemallisen ryhmittelyn turvallisuusvalmiuden ja VR-oppimisvuorovaikutuksen osalta. Kysely palvelee sekä diagnostiikan tekemistä että koulutussuunnittelua.
Tutkimusprosessin tulokset osuvasti osoittavat siirtymisen todennäköisyyden kovakoodatuista simulaatioskenaarioista kirjallisiin tehtäväpohjaisiin harjoituksiin, mikä parantaa koulutuksen todellisuudentajua sekä osallistujien sitoutumista.. Simulaattorialustojen yhdistäminen todellisiin raportointijärjestelmiin kuten iSURE auttaa luomaan globaalin digitaalisen koulutusverkon. Tutkimus tukee simulaatiokoulutusstandardien laajamittaisen kehityksen ja osoittaa psykometristen arviointitekniikoiden merkityksen maanalaiselle kaivoshallinnalle turvallisuuden ja suorituskyvyn parantamisessa.
Cronbachin alfa-analyysi osoitti vahvan sisäisen johdonmukaisuuden arvon 0.822 kyselylomakkeelle. Analyysi korrelaatiomatriisista ja eksploratiivinen faktorianalyysi paljastivat selkeän sisäisen rakenteen sekä teemallisen ryhmittelyn turvallisuusvalmiuden ja VR-oppimisvuorovaikutuksen osalta. Kysely palvelee sekä diagnostiikan tekemistä että koulutussuunnittelua.
Tutkimusprosessin tulokset osuvasti osoittavat siirtymisen todennäköisyyden kovakoodatuista simulaatioskenaarioista kirjallisiin tehtäväpohjaisiin harjoituksiin, mikä parantaa koulutuksen todellisuudentajua sekä osallistujien sitoutumista.. Simulaattorialustojen yhdistäminen todellisiin raportointijärjestelmiin kuten iSURE auttaa luomaan globaalin digitaalisen koulutusverkon. Tutkimus tukee simulaatiokoulutusstandardien laajamittaisen kehityksen ja osoittaa psykometristen arviointitekniikoiden merkityksen maanalaiselle kaivoshallinnalle turvallisuuden ja suorituskyvyn parantamisessa.