Alkuperehdytyksen ja lähituen tärkeys organisaatiossa
Viinamäki, Laura (2025)
Viinamäki, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021914
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mielipiteitä perehdyttämisestä ja lähitukitoiminnasta organisaatiossa. Kyselytutkimuksesta kertyvä tieto kertoo alkuperehdytyksen ja lähitukitoiminnan opiskelijoiden tämänhetkistä tietoa, niiden tärkeydestä, opiskelijoiden mielipiteitä sekä toiveita. Tavoitteena on havainnoida, minkälaisia riskejä huonosta alkuperehdytyksestä voi aiheuttaa ja minkälainen on hyvä lähitukitoiminta organisaatiossa.
Teoriaosuudessa on yhteys kyselytutkimuksen kysymyksiin: yleinen tieto, pedagogiikan ja riskien hallinnan osuudet. Nämä teoriat ovat valittu, koska huonossa perehdytyksessä on yleensä myös yhteys organisaatiossa riskeihin, jotka vaikuttavat monella eri tavalla, ja ohjaamisen taitoihin. Lisäksi niiden heijastaminen kyselytutkimukseen sujui hyvin.
Kyselytutkimukseen vastasi 78 Vaasan ammattikorkeakoulu opiskelijaa. Vastauksista havaittiin, että opiskelijoilla on jo työkokemuksia ja näkemyksiä organisaatioiden tarjoamiin perehdytyksiin. Kyselyssä havaittiin, että opiskelijoilla on jo kokemuksia riskitilanteista huonosta johtuneesta perehdytyksestä. Positiivista oli, että vastauksien yhteydessä tuli ilmi perehdytyksen tärkeys.
Teoriaosuudessa on yhteys kyselytutkimuksen kysymyksiin: yleinen tieto, pedagogiikan ja riskien hallinnan osuudet. Nämä teoriat ovat valittu, koska huonossa perehdytyksessä on yleensä myös yhteys organisaatiossa riskeihin, jotka vaikuttavat monella eri tavalla, ja ohjaamisen taitoihin. Lisäksi niiden heijastaminen kyselytutkimukseen sujui hyvin.
Kyselytutkimukseen vastasi 78 Vaasan ammattikorkeakoulu opiskelijaa. Vastauksista havaittiin, että opiskelijoilla on jo työkokemuksia ja näkemyksiä organisaatioiden tarjoamiin perehdytyksiin. Kyselyssä havaittiin, että opiskelijoilla on jo kokemuksia riskitilanteista huonosta johtuneesta perehdytyksestä. Positiivista oli, että vastauksien yhteydessä tuli ilmi perehdytyksen tärkeys.
