Kestävä kehitys Stadin ammattiopistossa : haastattelujen havainnoista kirjallisuuden ratkaisuihin : katsaus kestävän kehityksen integrointiin ammatillisessa koulutuksessa
Kaipainen, Anu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022167
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen taustalla on ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen kasvava merkitys yhteiskunnassa sekä koulutuksen tärkeä rooli näihin haasteisiin vastaamisessa. Tutkimusongelmana on selvittää, miten opiskelijoiden tietoisuus kestävästä kehityksestä kehittyy opintojen aikana, sekä etsiä kirjallisuuden pohjalta pedagogisia ratkaisuja siihen, miten kestävä kehitys voidaan sisällyttää ammatillisiin tutkinnonosiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu kestävään kehitykseen, Agenda 2030:een ja elinkaariajatteluun. Keskeisiä käsitteitä ovat ekologisuus, kulttuurinen kestävyys ja ilmastovaikutukset. Haastattelulomake ja monimenetelmäanalyysi yhdistävät määrällisen ja laadullisen aineiston analyysin. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus on tehty haastattelututkimuksen tulosten pohjalta tukemaan pedagogisten keinojen löytämistä kestävän kehityksen integroimiseksi ammatillisiin opintoihin.
Tutkimuksen keskeiset havainnot osoittavat, että opiskelijat ymmärtävät kestävän kehityksen peruskäsitteet hyvin. Aloittavat opiskelijat tunnistavat termistön, kun taas valmistuvat ilmaisevat osaamistaan käytännönläheisemmin ja soveltavammin. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus tuo esiin käytännön opetuksen, elinikäisen oppimisen, työelämäyhteistyön ja reflektoivan oppimisen merkityksen sekä opettajien tietotason nostamisen kestävän kehityksen pedagogisena keinona.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu kestävään kehitykseen, Agenda 2030:een ja elinkaariajatteluun. Keskeisiä käsitteitä ovat ekologisuus, kulttuurinen kestävyys ja ilmastovaikutukset. Haastattelulomake ja monimenetelmäanalyysi yhdistävät määrällisen ja laadullisen aineiston analyysin. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus on tehty haastattelututkimuksen tulosten pohjalta tukemaan pedagogisten keinojen löytämistä kestävän kehityksen integroimiseksi ammatillisiin opintoihin.
Tutkimuksen keskeiset havainnot osoittavat, että opiskelijat ymmärtävät kestävän kehityksen peruskäsitteet hyvin. Aloittavat opiskelijat tunnistavat termistön, kun taas valmistuvat ilmaisevat osaamistaan käytännönläheisemmin ja soveltavammin. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus tuo esiin käytännön opetuksen, elinikäisen oppimisen, työelämäyhteistyön ja reflektoivan oppimisen merkityksen sekä opettajien tietotason nostamisen kestävän kehityksen pedagogisena keinona.