Päivystystoiminnan muutos Kuopion psykiatrian keskuksessa - hoitajien näkemyksiä
Ylikärppä, Eetu; Pelkonen, Hanna-Mari (2015)
Ylikärppä, Eetu
Pelkonen, Hanna-Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toiminnan muutos Kuopion psykiatrian keskuksen (KPK) päivystyksessä - kysely hoitajille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kuvata päivystystyötä tekevien KPK:n sairaanhoitajien näkemyksiä psykiatrisen päivystystoiminnan muutoksesta KPK:ssa. Tavoitteena oli saada tietoa nykyisestä psykiatrian päivystyksen toimivuudesta ja mahdollisista kehittämistarpeista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli Kuopion psykiatrian keskus, joka tuottaa ja järjestää psykiatrisen erikoissairaanhoidon avohoidon tutkimus-, kuntoutus- ja hoitopalveluja Pohjois-Savon sairaanhoitopiiriin kuuluville työikäisille asiakkaille.
Kuopiossa mielenterveydellisissä ongelmissa apua haetaan ensisijaisesti omalääkäriltä terveyskeskuksen kautta, josta on mahdollista saada lähete jatkohoitoon Kuopion psykiatrian keskukseen. Akuuteissa tilanteissa psykiatrinen potilas hakeutuu tai ohjataan muista palveluista Puijon sairaalan yhteispäivystyksen poliklinikalle. Yhteispäivystyk-sen tiloissa toimii psykiatrisen sairaanhoitajan päivystysvastaanotto, jossa potilaiden avun tarvetta arvioidaan moniammatillisena tiiminä.
Keskeisin Kuopion psykiatrian keskuksessa tapahtunut muutos liittyy päivystystoiminnan järjestämisen hoitokäytännön muutokseen marraskuussa 2013: KPK:n työryhmät alkoivat hoitaa omat akutisoituneet eli päivystyksellistä apua tarvitsevat potilaat omissa, sovituissa työryhmissään. Ennen muutosta päivystyksellistä apua tarvitsevat potilaat oli hoidettu siten, että he olivat ohjautuneet päivystystyöparille, joihin hänellä ei välttämättä ole aikaisemmin ollut hoitokontaktia. KPK:n päivystävän hoitajan rooli on tänä päivänä toimia linkkinä potilaan ja eri toimijoiden välillä.
Tutkimus tehtiin toteuttamalla internet-pohjainen kysely Webropol-ohjelmalla. Kohderyhmänä olivat kaikki KPK:ssa päivystystyötä tekevät sairaanhoitajat. Kyselyn sisältö laadittiin yhteistyössä KPK:n kanssa ja se vastasi eri osiossa sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella päivystystoiminnan muutos herätti monenlaisia mielipiteitä. Pääosin päivystystoiminnassa tapahtuneeseen muutokseen suhtauduttiin myönteisesti ja toiveikkaasti. Vastauksien laajuuden perusteella voidaan summata aineiston olevan rikasta, koska kyselyyn vastaajat olivat selkeästi pohtineet monipuolisesti omia näkemyksiään päivystyksen toiminnasta.
Tuloksia voidaan hyödyntää päivystystoiminnan kehittämisessä. Valmiin työn kautta KPK saa tutkimuksellista tietoa siitä, kuinka muutosta toteuttavat hoitajat suhtautuvat muuttuneeseen tilanteeseen työssään.
Kuopiossa mielenterveydellisissä ongelmissa apua haetaan ensisijaisesti omalääkäriltä terveyskeskuksen kautta, josta on mahdollista saada lähete jatkohoitoon Kuopion psykiatrian keskukseen. Akuuteissa tilanteissa psykiatrinen potilas hakeutuu tai ohjataan muista palveluista Puijon sairaalan yhteispäivystyksen poliklinikalle. Yhteispäivystyk-sen tiloissa toimii psykiatrisen sairaanhoitajan päivystysvastaanotto, jossa potilaiden avun tarvetta arvioidaan moniammatillisena tiiminä.
Keskeisin Kuopion psykiatrian keskuksessa tapahtunut muutos liittyy päivystystoiminnan järjestämisen hoitokäytännön muutokseen marraskuussa 2013: KPK:n työryhmät alkoivat hoitaa omat akutisoituneet eli päivystyksellistä apua tarvitsevat potilaat omissa, sovituissa työryhmissään. Ennen muutosta päivystyksellistä apua tarvitsevat potilaat oli hoidettu siten, että he olivat ohjautuneet päivystystyöparille, joihin hänellä ei välttämättä ole aikaisemmin ollut hoitokontaktia. KPK:n päivystävän hoitajan rooli on tänä päivänä toimia linkkinä potilaan ja eri toimijoiden välillä.
Tutkimus tehtiin toteuttamalla internet-pohjainen kysely Webropol-ohjelmalla. Kohderyhmänä olivat kaikki KPK:ssa päivystystyötä tekevät sairaanhoitajat. Kyselyn sisältö laadittiin yhteistyössä KPK:n kanssa ja se vastasi eri osiossa sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella päivystystoiminnan muutos herätti monenlaisia mielipiteitä. Pääosin päivystystoiminnassa tapahtuneeseen muutokseen suhtauduttiin myönteisesti ja toiveikkaasti. Vastauksien laajuuden perusteella voidaan summata aineiston olevan rikasta, koska kyselyyn vastaajat olivat selkeästi pohtineet monipuolisesti omia näkemyksiään päivystyksen toiminnasta.
Tuloksia voidaan hyödyntää päivystystoiminnan kehittämisessä. Valmiin työn kautta KPK saa tutkimuksellista tietoa siitä, kuinka muutosta toteuttavat hoitajat suhtautuvat muuttuneeseen tilanteeseen työssään.