Field Service Professional Skills Management (FS PSM) : Electrical & Automation
Järvi, Saska (2025)
Järvi, Saska
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022237
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Wärtsilä Finland Oy:lle. Työn tarkoituksena oli tutkia ja parantaa On the Job Training (OJT) -korttien laatua. OJT korttien sisältöön kuuluu vaadittavat koulutustehtävät, jotka on suoritettava tarvittavan kentällä tehtävän työn osaamisen saavuttamiseksi. Opinnäytetyö pohjautuu osaamisen hallinnan, ammatillisen kehittymisen sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen edistämiseen. Työn keskeisiä käsitteitä ovat On-The-Job Training -kortit, joilla viitataan työpaikalla tapahtuvan, ohjatun oppimisen todentamiseen sekä sertifikaattien hallinta, joka liittyy työntekijöiden ammattipätevyyden seuraamiseen sekä sen ylläpidollisiin prosesseihin.
Tässä opinnäytetyössä tietoja kerättiin aikaisemmista OJT-korteista ja niitä analysoitiin alan ammattilaisten kanssa haastattelujen avulla. Haastatteluista kerättyjen tietojen avulla kortteja pystytään parantamaan laadullisesti sekä varmistamaan ajantasaisempi sisältö. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen keskeisenä aineistonkeruumenetelmänä toimivat haastattelut. Haastatteluihin osallistui sekä FS PSM:n asiantuntijoita sekä oman osa-alueensa OJT korteista hyvin tietäviä jakamaan näkemyksiä sekä parannusehdotuksia.
Tutkimuksessa ilmeni kehitystarpeita niin OJT -kortteihin kuin sertifikaatteihinkin, ja johtopäätöksenä voidaan todeta kyseisien osa-alueiden vaativan kehitystä, entistä parempaa seurantaa sekä ajantasaisen tiedon ylläpitoa. Lisäksi on tärkeää varmistaa, että OJT-kortit sisältävät oleelliset tiedot ja että ne tukevat työntekijän kehitystä työtehtävissään. This thesis was made for Wärtsilä Finland Oy. The purpose of this thesis work is to investigate and improve the quality of On-the-Job Training (OJT) cards. OJT cards outline the required training tasks that need to be completed to achieve the necessary knowledge of fieldwork. The study consists of two key concepts: On-The-Job Training cards, which serve as tools for documenting guided job-based learning, and certifications, which involves tracking and maintaining employee qualifications and related compliance processes.
In this thesis, data was collected from previous OJT cards and analyzed with the help of interviews with professionals. With the help of the information gathered from the interviews, it is possible to improve the quality of the cards and ensure more up-to-date content. The thesis focuses on enhancing competence management, professional development and workplace learning. The study was conducted as a qualitative research project with interviews serving as a primary method for gathering data. The interview participants included experts with knowledge of FS PSM, as well as individuals with strong knowledge of OJT cards in their specific area. Their insights and suggestions for improvement were essential to the research.
The study revealed development needs in both OJT cards and certification practices. As a conclusion, these areas require further improvement, more effective tracking and upkeeping of up-to-date information. It is also crucial that the OJT cards contain all essential information and genuinely support employees’ professional growth within their roles.
Tässä opinnäytetyössä tietoja kerättiin aikaisemmista OJT-korteista ja niitä analysoitiin alan ammattilaisten kanssa haastattelujen avulla. Haastatteluista kerättyjen tietojen avulla kortteja pystytään parantamaan laadullisesti sekä varmistamaan ajantasaisempi sisältö. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen keskeisenä aineistonkeruumenetelmänä toimivat haastattelut. Haastatteluihin osallistui sekä FS PSM:n asiantuntijoita sekä oman osa-alueensa OJT korteista hyvin tietäviä jakamaan näkemyksiä sekä parannusehdotuksia.
Tutkimuksessa ilmeni kehitystarpeita niin OJT -kortteihin kuin sertifikaatteihinkin, ja johtopäätöksenä voidaan todeta kyseisien osa-alueiden vaativan kehitystä, entistä parempaa seurantaa sekä ajantasaisen tiedon ylläpitoa. Lisäksi on tärkeää varmistaa, että OJT-kortit sisältävät oleelliset tiedot ja että ne tukevat työntekijän kehitystä työtehtävissään.
In this thesis, data was collected from previous OJT cards and analyzed with the help of interviews with professionals. With the help of the information gathered from the interviews, it is possible to improve the quality of the cards and ensure more up-to-date content. The thesis focuses on enhancing competence management, professional development and workplace learning. The study was conducted as a qualitative research project with interviews serving as a primary method for gathering data. The interview participants included experts with knowledge of FS PSM, as well as individuals with strong knowledge of OJT cards in their specific area. Their insights and suggestions for improvement were essential to the research.
The study revealed development needs in both OJT cards and certification practices. As a conclusion, these areas require further improvement, more effective tracking and upkeeping of up-to-date information. It is also crucial that the OJT cards contain all essential information and genuinely support employees’ professional growth within their roles.