Yksinkertaisen muistipelin toteuttaminen generatiivisen tekoälyn ja kehotesuunnittelun avulla
Kankaanpää, Anu (2025)
Kankaanpää, Anu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122319
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, minkälaisia asioita kehotesuunnittelua varten on määriteltävä, jotta saadaan aikaan yksinkertainen muistipeli. Työelämä on muutoksessa generatiivisen tekoälyn myötä. Tekoäly suoriutuu joistakin ihmisen tekemistä töistä tehokkaammin ja virheettömästi, joten uusia työskentelytapoja on tutkittava.
Teoriataustassa kerätään kehotesuunnittelua varten tarvittavat elementit. Kerättyjen elementtien avulla tekoälyllä suoritetaan pelin rakentaminen. Tutkimus toteutetaan rakentamalla peli kokonaisuudessaan alusta loppuun generatiivisella tekoälyllä, ChatGPT:lla. Ohjelmointikielenä käytetään Python Kivya.
Tulokset osoittavat, että tekoäly ei toistaiseksi suoriudu ohjelmointiprojektista virheettömästi. Kehotesuunnittelua varten tarvittavat ominaisuudet ovat tyyli, muotokieli ja teema, värit, kohderyhmän määrittely ja käyttöliittymä. Tekoäly osaa rakentaa projektissa määriteltyjen kehotteiden avulla toimivan muistipelin. Tekoäly toistaiseksi tarvitsee kuitenkin ihmisen apua. Luovuudessa tekoäly toimii yhteisluovuudessa ihmisen kanssa. Projektin vieminen loppuun pelkän tekoälyn avulla epäonnistui.
Teoriataustassa kerätään kehotesuunnittelua varten tarvittavat elementit. Kerättyjen elementtien avulla tekoälyllä suoritetaan pelin rakentaminen. Tutkimus toteutetaan rakentamalla peli kokonaisuudessaan alusta loppuun generatiivisella tekoälyllä, ChatGPT:lla. Ohjelmointikielenä käytetään Python Kivya.
Tulokset osoittavat, että tekoäly ei toistaiseksi suoriudu ohjelmointiprojektista virheettömästi. Kehotesuunnittelua varten tarvittavat ominaisuudet ovat tyyli, muotokieli ja teema, värit, kohderyhmän määrittely ja käyttöliittymä. Tekoäly osaa rakentaa projektissa määriteltyjen kehotteiden avulla toimivan muistipelin. Tekoäly toistaiseksi tarvitsee kuitenkin ihmisen apua. Luovuudessa tekoäly toimii yhteisluovuudessa ihmisen kanssa. Projektin vieminen loppuun pelkän tekoälyn avulla epäonnistui.