Opiskelijoiden erityisen tuen tarpeen huomiointi Vaasan ammattikorkeakoulussa
Järvelä, Outi (2025)
Järvelä, Outi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122373
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten opiskelijoiden erityisen tuen tarpeet huomioidaan Vaasan ammattikorkeakoulun opetuksessa ja opiskeluympäristössä sosiaalialan opiskelijoiden mielestä sekä millaisia mahdollisia vaikutuksia erityisen tuen tarpeilla on opiskeluun.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui erityisen tuen tarpeesta, hyvinvoinnista, yhdenvertaisuudesta sekä mielenterveydestä. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena anonyymin kyselylomakkeen avulla, jossa oli myös avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin Vaasan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa (80 %) osallistujista koki, että heidän tuen tarpeensa on huomioitu hyvin tai neutraalisti Vaasan ammattikorkeakoulussa. Kehitysehdotuksina vastausten perusteella ilmeni, että tukimahdollisuuksien paremmasta tiedottamisesta voisi olla hyötyä opiskelijoille. Kyselylomakkeen vastausprosentti (2,3 %) jäi kuitenkin pieneksi, minkä vuoksi suuria tulkintoja opiskelijoiden tyytyväisyydestä tukijärjestelyjen toimivuudesta ei voi tehdä. Osallistujilta saatiin kuitenkin myös positiivista palautetta tutkimuksen teemasta, ja sitä voitaisiin mahdollisesti hyödyntää tulevissa tutkimuksissa tai koulun palvelujen kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui erityisen tuen tarpeesta, hyvinvoinnista, yhdenvertaisuudesta sekä mielenterveydestä. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena anonyymin kyselylomakkeen avulla, jossa oli myös avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin Vaasan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa (80 %) osallistujista koki, että heidän tuen tarpeensa on huomioitu hyvin tai neutraalisti Vaasan ammattikorkeakoulussa. Kehitysehdotuksina vastausten perusteella ilmeni, että tukimahdollisuuksien paremmasta tiedottamisesta voisi olla hyötyä opiskelijoille. Kyselylomakkeen vastausprosentti (2,3 %) jäi kuitenkin pieneksi, minkä vuoksi suuria tulkintoja opiskelijoiden tyytyväisyydestä tukijärjestelyjen toimivuudesta ei voi tehdä. Osallistujilta saatiin kuitenkin myös positiivista palautetta tutkimuksen teemasta, ja sitä voitaisiin mahdollisesti hyödyntää tulevissa tutkimuksissa tai koulun palvelujen kehittämisessä.