Oppimispäiväkirja vastaavan IT-asiantuntijan työstä
Luoto, Eetu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122280
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toimii oppimispäiväkirjana ja käsittelee kolmea aihealuetta: tietoturvaa, Microsoft- ja mobiililaiteympäristöjen hallintaa sekä teknistä asiantuntijuutta asiakasprojektissa. Tavoitteena oli kuvata käytännön ratkaisuja ja reflektoida omaa ammatillista kehittymistäni.
Tietoturvaosuudessa tarkastelin, miten tekniset ratkaisut, kuten VPN, pääkäyttäjäoikeudet ja varmuuskopiointi, muodostavat yhdessä henkilöstön koulutuksen kanssa kokonaisvaltaisen suojan. Havaitsin, että tehokas tietoturva vaatii sekä teknologiaa että organisaation sitoutumista turvallisuuteen.
Koostaessani ohjeistuksia syvennyin käyttämiini Microsoft- ja mobiililaitehallinnan työkaluihin, kuten Admin Centeriin, Entra ID:hen, Intuneen, MobiControliin sekä erilaisiin komentorivityökaluihin. Opin, miten näiden työkalujen avulla voidaan hallita laitteita tehokkaasti ja keskitetysti. Ohjeistusten laatiminen puolestaan kehitti kykyäni jäsentää teknistä tietoa ja esittää se ymmärrettävästi eri käyttäjäryhmille.
Asiakasprojektissa vahvistin suunnittelu-, viestintä- ja ongelmanratkaisutaitojani sekä opin toimimaan tehokkaammin eri sidosryhmien välissä. Samalla syvensin ymmärrystäni teknisten projektien toteuttamisesta ja niihin liittyvistä haasteista.
Työ vahvisti teknistä osaamistani ja ymmärrystäni siitä, että IT-asiantuntijuus perustuu tekniseen tietoon, yhteistyöhön ja jatkuvaan oppimiseen.
Tietoturvaosuudessa tarkastelin, miten tekniset ratkaisut, kuten VPN, pääkäyttäjäoikeudet ja varmuuskopiointi, muodostavat yhdessä henkilöstön koulutuksen kanssa kokonaisvaltaisen suojan. Havaitsin, että tehokas tietoturva vaatii sekä teknologiaa että organisaation sitoutumista turvallisuuteen.
Koostaessani ohjeistuksia syvennyin käyttämiini Microsoft- ja mobiililaitehallinnan työkaluihin, kuten Admin Centeriin, Entra ID:hen, Intuneen, MobiControliin sekä erilaisiin komentorivityökaluihin. Opin, miten näiden työkalujen avulla voidaan hallita laitteita tehokkaasti ja keskitetysti. Ohjeistusten laatiminen puolestaan kehitti kykyäni jäsentää teknistä tietoa ja esittää se ymmärrettävästi eri käyttäjäryhmille.
Asiakasprojektissa vahvistin suunnittelu-, viestintä- ja ongelmanratkaisutaitojani sekä opin toimimaan tehokkaammin eri sidosryhmien välissä. Samalla syvensin ymmärrystäni teknisten projektien toteuttamisesta ja niihin liittyvistä haasteista.
Työ vahvisti teknistä osaamistani ja ymmärrystäni siitä, että IT-asiantuntijuus perustuu tekniseen tietoon, yhteistyöhön ja jatkuvaan oppimiseen.