Sosiaalisen median kanavat ja niiden hyödyntäminen digimarkkinoinnissa
Vaarala, Kasperi (2025)
Vaarala, Kasperi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122434
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin sosiaalisen median maailmaan esittelemällä maailmanlaajuisesti suosituimpia sosiaalisen median kanavia. Tämä tapahtui suosituimpien kanavien selvittämisellä ja kertomalla niiden historiasta havainnollista-vien kuvakaappausten kera. Esiteltäviksi kanaviksi valikoitui Facebook, Youtu-be, Instagram, TikTok, LinkedIn, Snapchat sekä X.
Teoriaosuudessa selvitettiin myös digimarkkinoinnin periaatteita, joiden avulla pystyttiin paremmin ymmärtämään yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tämä tapahtui hyödyntämällä OMCP:n tutkimuksessa listattuja digitaalisen markkinoinnin prioriteetteja ja niihin perehtymistä. Tämän jälkeen kerrottiin yritystileistä ja mitä niiden tekemisessä tulee ottaa huomioon.
Tutkimusosuudessa suoritettin puolistrukturoitu haastattelu henkilön kanssa, joka on vastuussa yrityksen sosiaalisen median postailuista. Haastattelu suoritettiin Teamssin välityksellä. Haastattelun avulla saatiin kerättyä tietoa henkilöltä, jolla oli oman käden kokemusta sosiaalisesta mediasta ja yritystileistä.
Haastateltavan yritys hyödynsi joitain OMCP:n listaamia asioita, kuten digitaalista analytiikkaa sekä sisältömarkkinointia. Postauksia tuli tällä hetkellä vain Metan omistamille alustoille, ja niitä tuli melko harvakseltaan. Tämä johtui resurssien puuttumisesta. Tulevaisuudessa yritys oli aikeissa palkata sosiaalisen median vastaavia, jotta sisältöä saataisiin julkaistua säännölisemmin.
Teoriaosuudessa selvitettiin myös digimarkkinoinnin periaatteita, joiden avulla pystyttiin paremmin ymmärtämään yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tämä tapahtui hyödyntämällä OMCP:n tutkimuksessa listattuja digitaalisen markkinoinnin prioriteetteja ja niihin perehtymistä. Tämän jälkeen kerrottiin yritystileistä ja mitä niiden tekemisessä tulee ottaa huomioon.
Tutkimusosuudessa suoritettin puolistrukturoitu haastattelu henkilön kanssa, joka on vastuussa yrityksen sosiaalisen median postailuista. Haastattelu suoritettiin Teamssin välityksellä. Haastattelun avulla saatiin kerättyä tietoa henkilöltä, jolla oli oman käden kokemusta sosiaalisesta mediasta ja yritystileistä.
Haastateltavan yritys hyödynsi joitain OMCP:n listaamia asioita, kuten digitaalista analytiikkaa sekä sisältömarkkinointia. Postauksia tuli tällä hetkellä vain Metan omistamille alustoille, ja niitä tuli melko harvakseltaan. Tämä johtui resurssien puuttumisesta. Tulevaisuudessa yritys oli aikeissa palkata sosiaalisen median vastaavia, jotta sisältöä saataisiin julkaistua säännölisemmin.