Verkkokoulutus röntgenosaston ammatillisessa täydennyskoulutuksessa : integroitu kirjallisuuskatsaus
Jussila, Ilkka (2025)
Jussila, Ilkka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122530
Tiivistelmä
Terveydenhuollon täydennyskoulutus on pakollista henkilökunnalle, jotta he osaisivat käyttää turvallisesti välineitä työssään. Koronapandemian aikana kaikki paikan päällä järjestetyt koulutukset muuttuivat hetkessä etäkoulutuksiksi. Tämä tapahtui hyvin nopeasti ja valmistautumiseen ei ollut organisaatiolla aikaa. Teknisiä välineitä näihin koulutuksiin on ollut jo jonkin aikaa, mutta niitä ei ole välttämättä osattu vielä hyödyntää täysin kliinisiin koulutuksiin. Verkkokoulutuksia järjestetään nykyään paljon, mutta pidempiaikaisia kokemuksia niistä ei vielä ole paljoa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa röntgenosastojen henkilökunnan kokemuksia verkkokoulutuksista täydennyskoulutusten osalta. Millaisia haasteita näissä koulutuksissa on koettu olevan ja mitkä ovat koulutusten onnistumisten edellytykset.
Tämä työ toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena induktiivisella sisällönanalyysilla. Analyysiin saatiin materiaalia vain radiologien osalta. Tuloksista nousi esille, että verkkokoulutuksista on todettu tulevan positiivisia vaikutuksia työhön. Verkkokoulutuksia voidaan hyvin yhdistää perinteisiin koulutuksiin ja tämä koulutusmuoto voi tuoda yleistä joustavuutta koulutuksiin. Verkkokoulutus vaatii kuitenkin paljon etukäteisvalmistelua. Lisäksi tämä koulutus vaatii hyvät koulutusalustat ja toisaalta koulutuksia tulee voida myös arvioida jatkokehitystä ajatellen.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa röntgenosastojen henkilökunnan kokemuksia verkkokoulutuksista täydennyskoulutusten osalta. Millaisia haasteita näissä koulutuksissa on koettu olevan ja mitkä ovat koulutusten onnistumisten edellytykset.
Tämä työ toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena induktiivisella sisällönanalyysilla. Analyysiin saatiin materiaalia vain radiologien osalta. Tuloksista nousi esille, että verkkokoulutuksista on todettu tulevan positiivisia vaikutuksia työhön. Verkkokoulutuksia voidaan hyvin yhdistää perinteisiin koulutuksiin ja tämä koulutusmuoto voi tuoda yleistä joustavuutta koulutuksiin. Verkkokoulutus vaatii kuitenkin paljon etukäteisvalmistelua. Lisäksi tämä koulutus vaatii hyvät koulutusalustat ja toisaalta koulutuksia tulee voida myös arvioida jatkokehitystä ajatellen.