Hoitotyön osaamisen kehittäminen kehitysvammapsykiatrian etävastaanotolla
Grönthal-Tengen, Maria (2025)
Grönthal-Tengen, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222751
Tiivistelmä
Helsingin - ja Uudenmaansairaanhoitopiirin kehitysvammapsykiatria Keravan etäosastolla kehitysvammapsykiatriselle potilaalle tarjotaan tutkimusjakso, joka toteutetaan hänen omassa elinympäristössään. Etäosasto-hoito on potilaalle määrämittainen intensiivinen kehitysvammalääketieteeseen erikoistunut hoitojakso, jolloin osastohoidon välttämätöntä tarvetta ei ole. Etäosastolla hoidetaan rajattuja oirekokonaisuuksia, kuten haastavaa käytöstä, ahdistusta ja muita psyykkisiä oireita. Jakson tavoite voi olla myös psyykkisen oireen tai haastavan käytöksen syiden selvittely ja jatkohoidon suunnittelu. Hoitojakso toteutetaan yhteistyössä hoitoa jatkavan avohoidon tahon kanssa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilökunnan osaamisen tarpeita hoitotyöstä kehitysvammapsykiatria Keravan etäosastolla. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää etä-osaston hoitotyön osaamista, sekä sen toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistoiminnallisen kehittämisen menetelmänä, jonka lähestymistavaksi valikoitui Learning Cafe eli oppimiskahvila. Opinnäytetyön tuotoksena saatiin vastaukset kysymyksiin: millaista osaamista etäosaston hoitotyöhön tarvitaan ja miten etäosaston hoitotyön osaamista tulee kehittää. Kysymykseen osaamisen tarpeisiin saatiin neljä teemaa, jotka ovat hoitajien välinen vuorovaikutus, hoitorinki ja raportointi, sekä Apotti-koulutukset ja Teamsin käyttö. Kehittämistyön tuloksia ja tuotosta voidaan hyödyntää kehitys-vammapsykiatrian etävastaanoton hoitotyön kehittämisessä. Oppimiskahvilat toteutettiin Helsingin ja Uuden-maansairaanhoitopiirin kehitysvammapsykiatria Keravan vuodeosastolla. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli HUS-yhtymä, psykiatria.
Kehitysvammapsykiatrian etävastaanoton hoitotyön osaamisen kehittäminen lisää hoitohenkilökunnan osaamista ja yhteistyötä. Etävastaanoton hoitotyön osaamisen kehittämisessä koettiin tärkeänä henkilöstö- ja ajallisten resurssien mahdollistaminen etäpotilaisiin perehtymisen kannalta, sekä tilojen mahdollistaminen etätapaamisiin. Lisäksi koulutus nähtiin tärkeänä. Kehittämistyön tuloksia ja tuotosta voidaan hyödyntää kehitysvammapsykiatrian etävastaanoton hoitotyön kehittämisessä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilökunnan osaamisen tarpeita hoitotyöstä kehitysvammapsykiatria Keravan etäosastolla. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää etä-osaston hoitotyön osaamista, sekä sen toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistoiminnallisen kehittämisen menetelmänä, jonka lähestymistavaksi valikoitui Learning Cafe eli oppimiskahvila. Opinnäytetyön tuotoksena saatiin vastaukset kysymyksiin: millaista osaamista etäosaston hoitotyöhön tarvitaan ja miten etäosaston hoitotyön osaamista tulee kehittää. Kysymykseen osaamisen tarpeisiin saatiin neljä teemaa, jotka ovat hoitajien välinen vuorovaikutus, hoitorinki ja raportointi, sekä Apotti-koulutukset ja Teamsin käyttö. Kehittämistyön tuloksia ja tuotosta voidaan hyödyntää kehitys-vammapsykiatrian etävastaanoton hoitotyön kehittämisessä. Oppimiskahvilat toteutettiin Helsingin ja Uuden-maansairaanhoitopiirin kehitysvammapsykiatria Keravan vuodeosastolla. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli HUS-yhtymä, psykiatria.
Kehitysvammapsykiatrian etävastaanoton hoitotyön osaamisen kehittäminen lisää hoitohenkilökunnan osaamista ja yhteistyötä. Etävastaanoton hoitotyön osaamisen kehittämisessä koettiin tärkeänä henkilöstö- ja ajallisten resurssien mahdollistaminen etäpotilaisiin perehtymisen kannalta, sekä tilojen mahdollistaminen etätapaamisiin. Lisäksi koulutus nähtiin tärkeänä. Kehittämistyön tuloksia ja tuotosta voidaan hyödyntää kehitysvammapsykiatrian etävastaanoton hoitotyön kehittämisessä.