Asset Validation for Mobile Game Development
Karlbom, Mikael (2025)
Karlbom, Mikael
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723240
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Unity-pohjaisiin mobiilipeleihin suunnitellun assettien validointikehyksen kehittämistä. Työn lähtökohtana on tarve varmistaa tekninen laatu ja yhdenmukaisuus laajoissa peliprojekteissa, joissa assettien validointi on keskeistä suorituskyvyn ylläpitämiseksi, rakennuskokojen hallitsemiseksi ja visuaalisten tai ajonaikaisten virheiden estämiseksi. Manuaalinen validointi on työlästä, altis virheille ja vaikeasti skaalattavissa tiimien ja työvaiheiden välillä – erityisesti, kun käsitellään tuhansia pelisisältöjä.
Projektissa kehitetty työkalu mahdollistaa validoinnin automatisoinnin hyödyntämällä modulaarista arkkitehtuuria ja hierarkkista konfiguraatiorakennetta. Validointisäännöt määritellään erillisinä moduuleina, jotka voidaan kohdistaa hakemistokohtaisesti ulkoisten tiedostojen avulla. Järjestelmä tukee sekä manuaalista käyttöä Unity-editorissa että automaattista suoritusta testityökalujen ja julkaisuprosessien osana.
Opinnäytetyössä kuvataan tärkeimmät arkkitehtuurilliset ratkaisut, kuten käyttöliittymäsidonnainen suunnittelu, ajonaikainen moduulien tunnistus reflektiolla sekä validointitehtävien eriyttäminen omiin käsittelyjonoihinsa. Järjestelmä on suunniteltu skaalautuvaksi, laajennettavaksi ja helposti käytettäväksi sekä teknisille että ei-teknisille tiimin jäsenille. Työkalu tarjoaa kehityksen aikana reaaliaikaista palautetta, vähentää manuaalisen laadunvarmistuksen tarvetta ja varmistaa yhtenäiset sisältöstandardit projekteissa.
Projektin tulokset osoittavat, kuinka automaatio ja harkittu työkalusuunnittelu voivat parantaa tuotantoprosesseja mobiilipelien kehityksessä. Jatkokehitysmahdollisuuksia ovat muun muassa validointisääntöjen laajentaminen, testitapausten parantaminen sekä välimuistiin ja hajautustekniikoihin perustuvan inkrementaalisen validoinnin tukeminen.
Projektissa kehitetty työkalu mahdollistaa validoinnin automatisoinnin hyödyntämällä modulaarista arkkitehtuuria ja hierarkkista konfiguraatiorakennetta. Validointisäännöt määritellään erillisinä moduuleina, jotka voidaan kohdistaa hakemistokohtaisesti ulkoisten tiedostojen avulla. Järjestelmä tukee sekä manuaalista käyttöä Unity-editorissa että automaattista suoritusta testityökalujen ja julkaisuprosessien osana.
Opinnäytetyössä kuvataan tärkeimmät arkkitehtuurilliset ratkaisut, kuten käyttöliittymäsidonnainen suunnittelu, ajonaikainen moduulien tunnistus reflektiolla sekä validointitehtävien eriyttäminen omiin käsittelyjonoihinsa. Järjestelmä on suunniteltu skaalautuvaksi, laajennettavaksi ja helposti käytettäväksi sekä teknisille että ei-teknisille tiimin jäsenille. Työkalu tarjoaa kehityksen aikana reaaliaikaista palautetta, vähentää manuaalisen laadunvarmistuksen tarvetta ja varmistaa yhtenäiset sisältöstandardit projekteissa.
Projektin tulokset osoittavat, kuinka automaatio ja harkittu työkalusuunnittelu voivat parantaa tuotantoprosesseja mobiilipelien kehityksessä. Jatkokehitysmahdollisuuksia ovat muun muassa validointisääntöjen laajentaminen, testitapausten parantaminen sekä välimuistiin ja hajautustekniikoihin perustuvan inkrementaalisen validoinnin tukeminen.