Strategisten tavoitteiden toteutumisen mittaaminen
Rautio, Pasi (2015)
Rautio, Pasi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234883
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee strategisten tavoitteiden toteutumisen mittaamista. Asiaa on lähestytty tiedolla johtamisen ja suorituskyvyn mittaamisen näkökulmista. Opinnäytetyön kohteena on Helsingin kaupungin tietotekniikkaohjelma 2012–2014, joka toteuttaa Helsingin kaupungin strategiaa ja antaa suuntaviivat tietotekniikan hyödyntämiselle ja kaupungin tietohallinnon kehittämiselle vuosina 2012–2014. Opinnäytetyön antamaa tietoa hyödynnetään myös määritettäessä uutta mittaristoa tietotekniikkaohjelmalle vuosille 2015–2017.
Tietotekniikkaohjelmaan on määritetty useita tavoitteita ja mittareita eri aihealueiden seuraamiseksi. Tässä opinnäytetyössä on arvioitu kyseiset mittarit ja havaittu haasteita mittareiden toteuttamisessa ja seurannassa. Näiden havaintojen perusteella on koostettu kirjallisuuskatsaus strategian suorituskyvyn mittaamisesta, prosessien mittaamisesta, tavoitejohtamisesta ja tunnuslukujen kehittämisestä. Näiden näkökulmien avulla on kehitetty ”Hyvän mittarin tunnusmerkit” -tarkastuslista. Opinnäytetyössä on tuotettu tietotekniikkaohjelmalle mittaristo. Mittariston muodostamiseksi on haastateltu useita Helsingin kaupungin tietotekniikan asiantuntijoita sekä käytetty hyväksi muodostettua tarkastuslistaa.
Tietotekniikkaohjelman mittaristo kehittyy koko ajan, ja sitä muutetaan vastaamaan johdon tarpeita. Opinnäytetyössä muodostettu mittaristo on otettu käyttöön kaudelle 2012–2014 ja sitä käytetään pohjana myös uudelle kaudelle. Suurimmat hyödyt mittaamisen kehittämisestä ovat muodostuneet sähköisen asioinnin, hankkeiden ja kokonaisarkkitehtuurin osa-alueilla. Suurimmat kehittämistarpeet ovat infrastruktuurin häiriöttömyyden, toimittajahallinnan ja energiatehokkuuden mittaamisessa. Prosessina mittaamista tulisi kehittää etenkin tavoitejohtamisen suuntaan, jotta mittareilla ja tavoitteilla olisi suora yhtymäkohta. Tärkeää on myös kehittää edelleen mittaamisella saadun tiedon hyödyntämistä päätöksenteon tukena.
Tietotekniikkaohjelmaan on määritetty useita tavoitteita ja mittareita eri aihealueiden seuraamiseksi. Tässä opinnäytetyössä on arvioitu kyseiset mittarit ja havaittu haasteita mittareiden toteuttamisessa ja seurannassa. Näiden havaintojen perusteella on koostettu kirjallisuuskatsaus strategian suorituskyvyn mittaamisesta, prosessien mittaamisesta, tavoitejohtamisesta ja tunnuslukujen kehittämisestä. Näiden näkökulmien avulla on kehitetty ”Hyvän mittarin tunnusmerkit” -tarkastuslista. Opinnäytetyössä on tuotettu tietotekniikkaohjelmalle mittaristo. Mittariston muodostamiseksi on haastateltu useita Helsingin kaupungin tietotekniikan asiantuntijoita sekä käytetty hyväksi muodostettua tarkastuslistaa.
Tietotekniikkaohjelman mittaristo kehittyy koko ajan, ja sitä muutetaan vastaamaan johdon tarpeita. Opinnäytetyössä muodostettu mittaristo on otettu käyttöön kaudelle 2012–2014 ja sitä käytetään pohjana myös uudelle kaudelle. Suurimmat hyödyt mittaamisen kehittämisestä ovat muodostuneet sähköisen asioinnin, hankkeiden ja kokonaisarkkitehtuurin osa-alueilla. Suurimmat kehittämistarpeet ovat infrastruktuurin häiriöttömyyden, toimittajahallinnan ja energiatehokkuuden mittaamisessa. Prosessina mittaamista tulisi kehittää etenkin tavoitejohtamisen suuntaan, jotta mittareilla ja tavoitteilla olisi suora yhtymäkohta. Tärkeää on myös kehittää edelleen mittaamisella saadun tiedon hyödyntämistä päätöksenteon tukena.