Ammatilliseksi opettajaksi 2.0
Siirilä, Jani; Kotila, Hannu (2025)
Siirilä, Jani
Kotila, Hannu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062674307
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062674307
Tiivistelmä
Ammatilliseksi opettajaksi 2.0 -kirja on syntynyt tarpeesta tarkastella ajankohtaisia ammatillisen koulutuksen ja opettajan työn kysymyksiä. Se on jatkoa vuonna 2019 julkaistulle Ammatilliseksi opettajaksi -kirjalle.
Kirja on suunnattu erityisesti ammatillisen opettajan pedagogisia opintoja tekeville opettajaopiskelijoille. Sen lisäksi kirja tarjoaa näkökulmia myös työssä toimiville ammatillisille opettajille ja laajemmin koko ammatillisen koulutuksen toimijakentälle.
Kirjan artikkelit tekevät näkyväksi ammatillista opettajankoulutusta ja kehittymistä ammatilliseksi opettajaksi. Opettajan monipuolista roolia ammatillisessa koulutuksessa lähestytään esimerkiksi pedagogisen osaamisen, ohjausosaamisen, arviointiosaamisen, työelämäosaamisen ja juridisen osaamisen kautta.
Opettajuutta tutkitaan myös digitalisaation ja tekoälyn, moninaisuuden ja inklusiivisuuden sekä pedagogisen hyvinvoinnin kautta. Tarkasteluun nostetaan myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta sekä ennakointiosaaminen. Laajemmat kehykset käsittelevät ammatillisen koulutuksen filosofian, etiikan ja historian kysymyksiä.
Kirjan kirjoittajia yhdistää toimiminen erilaisissa ohjaus-, opetus- ja asiantuntijatehtävissä Haaga-Helia ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Kirja on suunnattu erityisesti ammatillisen opettajan pedagogisia opintoja tekeville opettajaopiskelijoille. Sen lisäksi kirja tarjoaa näkökulmia myös työssä toimiville ammatillisille opettajille ja laajemmin koko ammatillisen koulutuksen toimijakentälle.
Kirjan artikkelit tekevät näkyväksi ammatillista opettajankoulutusta ja kehittymistä ammatilliseksi opettajaksi. Opettajan monipuolista roolia ammatillisessa koulutuksessa lähestytään esimerkiksi pedagogisen osaamisen, ohjausosaamisen, arviointiosaamisen, työelämäosaamisen ja juridisen osaamisen kautta.
Opettajuutta tutkitaan myös digitalisaation ja tekoälyn, moninaisuuden ja inklusiivisuuden sekä pedagogisen hyvinvoinnin kautta. Tarkasteluun nostetaan myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta sekä ennakointiosaaminen. Laajemmat kehykset käsittelevät ammatillisen koulutuksen filosofian, etiikan ja historian kysymyksiä.
Kirjan kirjoittajia yhdistää toimiminen erilaisissa ohjaus-, opetus- ja asiantuntijatehtävissä Haaga-Helia ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.