IoT-laitteiden hallinnan ja huoltoprosessien kehittäminen EG Finland Oy:ssä
Viinikainen, Sami (2025)
Viinikainen, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025072223657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025072223657
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin ja kehitin EG Finland Oy:n tukitiimin IoT-laitteisiin liittyviä hallinta- ja huoltoprosesseja. Keskityin erityisesti Connected Detectify -liiketunnistinsensoreihin, joita yrityksellä on asennettuna asiakkaille kymmeniä tuhansia. Suuren laitemäärän vuoksi huoltopyyntöjen käsittely ja paristojen vaihtotarpeet ovat muodostuneet keskeisiksi haasteiksi. Toteutin tutkimuksen työn ohessa hyödyntäen laadullisia tutkimusmenetelmiä, joihin sisältyivät teemahaastattelut, osallistuva havainnointi sekä toimintatutkimus.
Aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteella tunnistin kuusi keskeistä kehityskohdetta: ohjeistuksen ja tiedonhallinnan hajanaisuus, asiakaskohtaisten toimintamallien epäselvyydet, manuaalinen vikahallinta, virheelliset hälytykset erityisesti viikonloppujen jälkeen, järjestelmien hajanaisuus sekä tarve ennakoivalle huollolle ja automaatiolle. Lisäksi tiedon pirstaloituminen useisiin järjestelmiin ja epäselvät vastuut lisäävät tukitiimin kuormitusta.
Esitän kehittämistoimenpiteinä muun muassa keskitetyn ohjeistuksen laatimista, asiakaskohtaisia prosessikuvauksia, sensoridatan hyödyntämistä ennakoivassa huollossa sekä järjestelmäintegraatioiden ja raportoinnin kehittämistä. Näiden toimenpiteiden avulla tukiprosessien tehokkuutta ja tiimin työkuormaa voidaan parantaa merkittävästi.
Aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteella tunnistin kuusi keskeistä kehityskohdetta: ohjeistuksen ja tiedonhallinnan hajanaisuus, asiakaskohtaisten toimintamallien epäselvyydet, manuaalinen vikahallinta, virheelliset hälytykset erityisesti viikonloppujen jälkeen, järjestelmien hajanaisuus sekä tarve ennakoivalle huollolle ja automaatiolle. Lisäksi tiedon pirstaloituminen useisiin järjestelmiin ja epäselvät vastuut lisäävät tukitiimin kuormitusta.
Esitän kehittämistoimenpiteinä muun muassa keskitetyn ohjeistuksen laatimista, asiakaskohtaisia prosessikuvauksia, sensoridatan hyödyntämistä ennakoivassa huollossa sekä järjestelmäintegraatioiden ja raportoinnin kehittämistä. Näiden toimenpiteiden avulla tukiprosessien tehokkuutta ja tiimin työkuormaa voidaan parantaa merkittävästi.