Hahmotyypin suunnittelu ja toteutus RPG-videopeliin
Huttunen, Johannes (2025)
Huttunen, Johannes
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025072823696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025072823696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda hahmotyyppi videopeliin. Työn tavoitteena oli soveltaa yrityslähtöisistä projekteista ja harjoittelusta saatua kokemusta ja kohentaa sitä tekemällä konkreettinen osa peliä. Osana tavoitteena oli myös antaa tilaajalle hyvä pohja, mitä voi käyttää tulevaisuudessa hahmoluokan
laajentamiseen.
Työssä käytettiin Unity-pelimoottoria ja 3D-mallien työstöön Blenderiä. Blenderissä suurin osa työstä liittyi jousiaseen 3D-mallin käyttöönottoon. Tarkoitus oli tehdä jouselle luusto, jonka avulla siitä olisi helpompi saada
näyttävämpi. Unityssä hoitui esimerkiksi hahmon ja jousiaseen animaatioiden synkronointi ja jousiaseella suoritettavan kyvyn teko.
Työn tuloksena oli hahmoluokan pohja, jolle tehtiin yksi kyky ja on testipelattavassa tilassa. Jatkokehitykselle on paljon mahdollisuuksia. Tähän voisi lisätä lisää jousiaseita, kykyjä ja keskittymispuu. Työ antoi kuitenkin
selvityksen, miten asiat voidaan tehdä.
laajentamiseen.
Työssä käytettiin Unity-pelimoottoria ja 3D-mallien työstöön Blenderiä. Blenderissä suurin osa työstä liittyi jousiaseen 3D-mallin käyttöönottoon. Tarkoitus oli tehdä jouselle luusto, jonka avulla siitä olisi helpompi saada
näyttävämpi. Unityssä hoitui esimerkiksi hahmon ja jousiaseen animaatioiden synkronointi ja jousiaseella suoritettavan kyvyn teko.
Työn tuloksena oli hahmoluokan pohja, jolle tehtiin yksi kyky ja on testipelattavassa tilassa. Jatkokehitykselle on paljon mahdollisuuksia. Tähän voisi lisätä lisää jousiaseita, kykyjä ja keskittymispuu. Työ antoi kuitenkin
selvityksen, miten asiat voidaan tehdä.