Sujuvan arjen tukeminen: opasvihko varhaiskasvattajille
Muhonen, Eija; Pulkkinen, Tiina; Saukkonen, Jaana (2025)
Muhonen, Eija
Pulkkinen, Tiina
Saukkonen, Jaana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062723542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062723542
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Eija Muhonen, Tiina Pulkkinen, Jaana Saukkonen
Sujuvan arjen tukeminen, opasvihko varhaiskasvattajille
Sivut 54 ja 2 liitettä
Kevät lukukausi 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Varhaiskasvatuksen sosionomi, sosionomi
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opasvihko päiväkoti ympäristöön varhaiskasvattajille sujuvan arjen tueksi. Opasvihon tavoitteena oli antaa varhaiskasvattajille keinoja ja menetelmiä päiväkotiarjen haastaviin tilanteisiin, huomioiden yksittäinen lapsi ja lapsiryhmä. Tavoitteena oli myös opasvihon helppokäyttöisyys ja soveltuvuus varhaiskasvatusympäristöön. Opasvihon avulla varhaiskasvattajien oli tarkoitus saada konkreettisia keinoja ja sujuvaa arkea tukevia menetelmiä, joita he voivat hyödyntää työssään varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena prosessina hyödyntäen PDCA- yhteiskehittämisen menetelmää. Yhteiskehittämisessä oli mukana erään Vantaan kaupungin päiväkodin 3–5- vuotiaiden lapsiryhmien kasvattajat. Varhaiskasvattajat saivat opasvihon tulostettavana versiona ja digitaalisena versiona, jota on helppo muokata ja kehittää tarpeen sekä muuttuvien tilanteiden mukaan. Varhaiskasvattajat tutustuivat opasvihkoon ja antoivat siitä palautetta. Palautteen avulla opasvihkoa muokattiin tarpeeseen vastaavammaksi sekä arvioitiin opasvihon hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli lapsen sosiaalista kehitystä, neurokirjon moninaisuutta ja varhaiskasvatuksen merkitystä lapsen ja lapsiryhmän tukemisessa. Teoriaosuuden oli tarkoitus perustella ja tuoda esiin asioita, joita varhaiskasvattajan on hyvä ottaa huomioon työskennellessään lasten ja erityisesti erilaisten neurokirjon haasteita omaavien lasten kanssa. Teoriaosuudesta valittiin tärkeimpiä asioita opasvihkoon.
Yhteiskehittämisen osana saadun palautteen perusteella opasvihko arvioitiin monipuoliseksi ja käytännölliseksi, varhaiskasvatuksen arkeen sopivaksi työvälineeksi. Opasvihkoon koottiin hyödyllistä tietoa päiväkotiympäristössä työskenteleville varhaiskasvattajille. Arjen sujuvuutta tukevia keinoja ja menetelmiä esiteltiin opasvihossa runsaasti niihin arjen hetkiin, joihin tukea kaivattiin. Opasvihko tavoitti sille asetetut tavoitteet ja antoi käytännön keinoja yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän tukemiseen.
Avainsanat: Lapsen sosiaaliset taidot, neurokirjon moninaisuus, varhaiskasvatus
Eija Muhonen, Tiina Pulkkinen, Jaana Saukkonen
Sujuvan arjen tukeminen, opasvihko varhaiskasvattajille
Sivut 54 ja 2 liitettä
Kevät lukukausi 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Varhaiskasvatuksen sosionomi, sosionomi
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opasvihko päiväkoti ympäristöön varhaiskasvattajille sujuvan arjen tueksi. Opasvihon tavoitteena oli antaa varhaiskasvattajille keinoja ja menetelmiä päiväkotiarjen haastaviin tilanteisiin, huomioiden yksittäinen lapsi ja lapsiryhmä. Tavoitteena oli myös opasvihon helppokäyttöisyys ja soveltuvuus varhaiskasvatusympäristöön. Opasvihon avulla varhaiskasvattajien oli tarkoitus saada konkreettisia keinoja ja sujuvaa arkea tukevia menetelmiä, joita he voivat hyödyntää työssään varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena prosessina hyödyntäen PDCA- yhteiskehittämisen menetelmää. Yhteiskehittämisessä oli mukana erään Vantaan kaupungin päiväkodin 3–5- vuotiaiden lapsiryhmien kasvattajat. Varhaiskasvattajat saivat opasvihon tulostettavana versiona ja digitaalisena versiona, jota on helppo muokata ja kehittää tarpeen sekä muuttuvien tilanteiden mukaan. Varhaiskasvattajat tutustuivat opasvihkoon ja antoivat siitä palautetta. Palautteen avulla opasvihkoa muokattiin tarpeeseen vastaavammaksi sekä arvioitiin opasvihon hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli lapsen sosiaalista kehitystä, neurokirjon moninaisuutta ja varhaiskasvatuksen merkitystä lapsen ja lapsiryhmän tukemisessa. Teoriaosuuden oli tarkoitus perustella ja tuoda esiin asioita, joita varhaiskasvattajan on hyvä ottaa huomioon työskennellessään lasten ja erityisesti erilaisten neurokirjon haasteita omaavien lasten kanssa. Teoriaosuudesta valittiin tärkeimpiä asioita opasvihkoon.
Yhteiskehittämisen osana saadun palautteen perusteella opasvihko arvioitiin monipuoliseksi ja käytännölliseksi, varhaiskasvatuksen arkeen sopivaksi työvälineeksi. Opasvihkoon koottiin hyödyllistä tietoa päiväkotiympäristössä työskenteleville varhaiskasvattajille. Arjen sujuvuutta tukevia keinoja ja menetelmiä esiteltiin opasvihossa runsaasti niihin arjen hetkiin, joihin tukea kaivattiin. Opasvihko tavoitti sille asetetut tavoitteet ja antoi käytännön keinoja yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän tukemiseen.
Avainsanat: Lapsen sosiaaliset taidot, neurokirjon moninaisuus, varhaiskasvatus