Baarikonseptin liiketoimintasuunnitelma
Saarinen, Samuel; Raveala, Severi (2025)
Saarinen, Samuel
Raveala, Severi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080723822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080723822
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin liiketoimintasuunnitelma baarille, jonka pääkonseptit ovat itsepalveluhanajärjestelmä, hyvä ja monipuolinen juomavalikoima sekä teknologian hyödyntäminen baaritoiminnassa. Tietoperusta-osiossa käsittelemme eri juomatrendejä ja asiakkaisiin liittyviä asioita, kuten asiakaskäyttäytymistä tai asiakkuuksienhallintaa. Halusimme saada lisätietoa kyseisistä asioista, jota voimme hyödyntää liikeideamme toteuttamisessa.
Työn tietoperusta toteutettiin vetoketjumenetelmällä, jossa lainasimme ja referoimme eri lähteitä ja kerroimme/pohdimme näihin liittyviä asioita, mitkä ovat olennaisia liikeideamme ja sen toteuttamisen kannalta. Analysoimme pienimuotoisesti eri juomatrendejä sekä asiakkaisiin liittyviä asioita ja hyödynsimme ja hyödynnämme näihin asioihin liittyvää etsittyä tietoa liikeideassamme ja sen toteuttamisessa. Liiketoimintasuunnitelmamme käsittää useita osioita, jotka ovat numeroitu ja liitetty työhön liitteenä. Teoreettinen viitekehys työssämme on tietoperusta, joka käsittelee juomatrendejä sekä asiakkaisiin liittyviä asioita, niin kuin jo edellä mainittu.
Työ tehtiin usean vuoden aikana osissa. Aloitimme jo käytännössä vuonna 2017. Lainaamiemme lähteiden perusteella, teknologian hyödyntäminen alalla on yhä yleisempää ja ihmiset ovat kiinnostuneita sellaisista ratkaisuista sekä kaikenlaisesta uudesta. Itsepalveluhanajärjestelmiä on joissakin maissa baareissa, kuten Berliinissä, missä olenkin käynyt, mutta Suomessa konsepti olisi uusi. Tämänlainen baari toimisi varmasti Suomessa, etenkin Helsingissä, joka modernisoituu hetki hetkeltä.
Opimme, että asiakaskokemus, palvelu sekä laatu ovat asiakkaille kaikki kaikessa, mistä syystä panostamme näihin asioihin huolellisesti, jos lähdemme toteuttamaan liikeideamme. Opimme myös, että teknologiaa voi hyödyntää monella tavalla myös “tiskin takana” ravintolatoiminnassa ja aiommekin näin tehdä. Työn hyöty muille on lähinnä tietoperustassa, josta saa jonkun verran tietoa juomatrendeistä sekä asiakkuuksien hallinnasta ja asiakkaiden vaatimuksista. Pääasiassa työ on itseämme varten, jos haluamme toteuttaa liikeideamme.
Työn tietoperusta toteutettiin vetoketjumenetelmällä, jossa lainasimme ja referoimme eri lähteitä ja kerroimme/pohdimme näihin liittyviä asioita, mitkä ovat olennaisia liikeideamme ja sen toteuttamisen kannalta. Analysoimme pienimuotoisesti eri juomatrendejä sekä asiakkaisiin liittyviä asioita ja hyödynsimme ja hyödynnämme näihin asioihin liittyvää etsittyä tietoa liikeideassamme ja sen toteuttamisessa. Liiketoimintasuunnitelmamme käsittää useita osioita, jotka ovat numeroitu ja liitetty työhön liitteenä. Teoreettinen viitekehys työssämme on tietoperusta, joka käsittelee juomatrendejä sekä asiakkaisiin liittyviä asioita, niin kuin jo edellä mainittu.
Työ tehtiin usean vuoden aikana osissa. Aloitimme jo käytännössä vuonna 2017. Lainaamiemme lähteiden perusteella, teknologian hyödyntäminen alalla on yhä yleisempää ja ihmiset ovat kiinnostuneita sellaisista ratkaisuista sekä kaikenlaisesta uudesta. Itsepalveluhanajärjestelmiä on joissakin maissa baareissa, kuten Berliinissä, missä olenkin käynyt, mutta Suomessa konsepti olisi uusi. Tämänlainen baari toimisi varmasti Suomessa, etenkin Helsingissä, joka modernisoituu hetki hetkeltä.
Opimme, että asiakaskokemus, palvelu sekä laatu ovat asiakkaille kaikki kaikessa, mistä syystä panostamme näihin asioihin huolellisesti, jos lähdemme toteuttamaan liikeideamme. Opimme myös, että teknologiaa voi hyödyntää monella tavalla myös “tiskin takana” ravintolatoiminnassa ja aiommekin näin tehdä. Työn hyöty muille on lähinnä tietoperustassa, josta saa jonkun verran tietoa juomatrendeistä sekä asiakkuuksien hallinnasta ja asiakkaiden vaatimuksista. Pääasiassa työ on itseämme varten, jos haluamme toteuttaa liikeideamme.