Designing and implementing React.js Fundamentals MooC for Metropolia UAS
Mandli, Marko (2025)
Mandli, Marko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080823843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080823843
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee aloittelijatason verkkokurssin (MOOC) suunnittelua ja toteutusta, jonka aiheena on React.js-kirjaston perusteet. Kurssi on suunnattu Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoille, ja sen tavoitteena on tarjota saavutettava ja käytännönläheinen johdanto moderniin käyttöliittymien kehittämiseen verkkosovelluksissa.
Kurssi toteutettiin Metropolian virallisessa oppimisympäristössä Moodlessa. Se koostuu kahdeksasta moduulista, jotka kattavat muun muassa JavaScriptin perusteet, Reactin komponenttipohjaisen arkkitehtuurin, tilanhallinnan hookien avulla, reitityksen ja lomakkeet. Jokainen moduuli sisältää teoriaosuuden, ohjelmointitehtäviä, itsearviointikyselyitä sekä loppukokeen.
Kurssi on rakennettu itsenäisesti suoritettavaksi ja etenee loogisesti yksinkertaisista aiheista kohti kokonaisvaltaista React-sovelluksen toteutusta. Moodle mahdollistaa sisällön jakamisen, opiskelijoiden etenemisen seurannan sekä automaattisten arviointien toteutuksen.
Työssä osoitettiin, että ohjelmointipainotteinen MOOC voidaan integroida onnistuneesti osaksi korkeakouluopetusta olemassa olevan LMS-alustan avulla. Lopuksi työssä arvioidaan kurssin onnistumista ja esitetään jatkokehitysideoita, kuten selainpohjaisen ohjelmointiympäristön lisäämistä sekä yhteistoiminnallisten työkalujen hyödyntämistä.
Kurssi toteutettiin Metropolian virallisessa oppimisympäristössä Moodlessa. Se koostuu kahdeksasta moduulista, jotka kattavat muun muassa JavaScriptin perusteet, Reactin komponenttipohjaisen arkkitehtuurin, tilanhallinnan hookien avulla, reitityksen ja lomakkeet. Jokainen moduuli sisältää teoriaosuuden, ohjelmointitehtäviä, itsearviointikyselyitä sekä loppukokeen.
Kurssi on rakennettu itsenäisesti suoritettavaksi ja etenee loogisesti yksinkertaisista aiheista kohti kokonaisvaltaista React-sovelluksen toteutusta. Moodle mahdollistaa sisällön jakamisen, opiskelijoiden etenemisen seurannan sekä automaattisten arviointien toteutuksen.
Työssä osoitettiin, että ohjelmointipainotteinen MOOC voidaan integroida onnistuneesti osaksi korkeakouluopetusta olemassa olevan LMS-alustan avulla. Lopuksi työssä arvioidaan kurssin onnistumista ja esitetään jatkokehitysideoita, kuten selainpohjaisen ohjelmointiympäristön lisäämistä sekä yhteistoiminnallisten työkalujen hyödyntämistä.
