Väripsykologian käyttö markkinoinnissa
Mantulina, Anastasia (2025)
Mantulina, Anastasia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081223887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081223887
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli ymmärtää väripsykologian, värien sekä brändin rooli onnistuneessa mainonnassa ja tarkoituksena oli toteuttaa mainosanalyysi kolmelle eri kosmetiikkayritykselle. Mainosanalyysissä analysoin brändien mainoksia, mainoksissa käytettyjä värejä, värien psykologisia vaikutuksia, mainoksen herättämiä tunteita sekä brändimielikuvia ja muistettavuutta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja analyysistä. Teoriaosuuden aiheet ovat väripsykologia, värit ja niiden merkitys väripsykologian näkökulmasta, visuaalinen markkinointi, mainonta sekä brändiviestintä. Teoria toimii myös viitekehyksenä analyysille. Analyysissä analysoin ja vertailen kosmetiikkabrändejä sekä lopuksi teen yhteenvedon koko analyysin pohjalta. Analyysin lukemisen tukena toimivat taulukot.
Mainosanalyysin tulokset toivat esille, että onnistunut mainos vaatii muun muassa visuaalisen houkuttimen, mielikuviin panostamisen, brändin ymmärtämisen mielikuvana sekä mainostajan rohkeutta olla luova ja avoin. Lisäksi värit ja väripsykologia yhdessä sekä yhtenäinen visuaalinen ilme ja yrityksen vahva ominainen brändi auttavat rakentamaan onnistuneen mainoksen. Tiivis yhteistoiminta on siis mainonnassa tärkeää.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja analyysistä. Teoriaosuuden aiheet ovat väripsykologia, värit ja niiden merkitys väripsykologian näkökulmasta, visuaalinen markkinointi, mainonta sekä brändiviestintä. Teoria toimii myös viitekehyksenä analyysille. Analyysissä analysoin ja vertailen kosmetiikkabrändejä sekä lopuksi teen yhteenvedon koko analyysin pohjalta. Analyysin lukemisen tukena toimivat taulukot.
Mainosanalyysin tulokset toivat esille, että onnistunut mainos vaatii muun muassa visuaalisen houkuttimen, mielikuviin panostamisen, brändin ymmärtämisen mielikuvana sekä mainostajan rohkeutta olla luova ja avoin. Lisäksi värit ja väripsykologia yhdessä sekä yhtenäinen visuaalinen ilme ja yrityksen vahva ominainen brändi auttavat rakentamaan onnistuneen mainoksen. Tiivis yhteistoiminta on siis mainonnassa tärkeää.