Päämiehen kuuleminen yleisessä edunvalvonnassa : lainsäädännön velvoitteet ja tulkinta omaisuuspäätöksissä
Toivanen, Joni (2025)
Toivanen, Joni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081423922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081423922
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin yleisen edunvalvonnan täysi-ikäisen päämiehen kuulemista häntä koskevassa päätöksenteossa keskittyen merkittäviin omaisuuseriin, kuten kiinteistöihin. Työssä selvitettiin, kuinka voimassa oleva lainsäädäntö turvaa päämiehen osallistumisoikeuden sekä miten sääntelyä sovelletaan käytännössä. Tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja jäsennelty kokonaisuus, josta on hyötyä edunvalvonnassa työskenteleville ammattilaisille sekä edunvalvonnan piirissä oleville henkilöille ja heidän läheisilleen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, milloin laki edellyttää päämiehen kuulemista, mitä seuraamuksia laiminlyönnistä saattaa aiheutua ja miten sääntelyn tulkinnanvaraisuus vaikuttaa kuulemisvelvollisuuden käytännön soveltamiseen. Tutkimus toteutettiin oikeusdogmaattisena eli lainopillisena tutkimuksena. Aineistona käytettiin voimassa olevaa lainsäädäntöä, oikeuskirjallisuutta, viranomaisohjeita, lainvalmisteluaineistoa sekä eduskunnan oikeusasiamiehen ja tuomioistuinten ratkaisuja.
Tuloksena havaittiin, että vaikka kuulemisvelvollisuus on laissa selkeä velvoite, voi sen soveltaminen sisältää huomattavaa tulkinnanvaraisuutta. Kuulemisen toteutumiseen vaikuttavat päämiehen ymmärryskyky, asian merkittävyys ja kuulemisen vaivalloisuus. Vaikka kuulemisvelvollisuuden laiminlyönti ei tee tehdystä oikeustoimesta pätemätöntä, se voi johtaa seuraamuksiin edunvalvojalle, kuten huomautukseen. Laiminlyönti voidaan myös ottaa huomioon arvioitaessa edunvalvojan sopivuutta tehtäväänsä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, milloin laki edellyttää päämiehen kuulemista, mitä seuraamuksia laiminlyönnistä saattaa aiheutua ja miten sääntelyn tulkinnanvaraisuus vaikuttaa kuulemisvelvollisuuden käytännön soveltamiseen. Tutkimus toteutettiin oikeusdogmaattisena eli lainopillisena tutkimuksena. Aineistona käytettiin voimassa olevaa lainsäädäntöä, oikeuskirjallisuutta, viranomaisohjeita, lainvalmisteluaineistoa sekä eduskunnan oikeusasiamiehen ja tuomioistuinten ratkaisuja.
Tuloksena havaittiin, että vaikka kuulemisvelvollisuus on laissa selkeä velvoite, voi sen soveltaminen sisältää huomattavaa tulkinnanvaraisuutta. Kuulemisen toteutumiseen vaikuttavat päämiehen ymmärryskyky, asian merkittävyys ja kuulemisen vaivalloisuus. Vaikka kuulemisvelvollisuuden laiminlyönti ei tee tehdystä oikeustoimesta pätemätöntä, se voi johtaa seuraamuksiin edunvalvojalle, kuten huomautukseen. Laiminlyönti voidaan myös ottaa huomioon arvioitaessa edunvalvojan sopivuutta tehtäväänsä.