Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Character Animation in Blender : Assessing Blender’s Effectiveness in Character Animation Production

Ojanperä Arratia, Gabriel (2025)

 
Avaa tiedosto
Gabriel_Ojanpera_Arratia.pdf (1.611Mt)
Lataukset: 


Ojanperä Arratia, Gabriel
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081723979
Tiivistelmä
3D animation has become a dominant medium in the field of animation, with
character animation serving as its central focus. In the field of animation Blender,
a free and open-source 3D graphics software, has gained popularity among
independent artists and small studios, yet remains marginal tool in professional
animation production pipelines.

This thesis examined how Blender’s native toolset supports the production of
character animation. The research focused on Blender version 4.4 and included
a step-by-step analysis of the character creation workflow, encompassing
modelling, rigging, and animation.

The main finding of the thesis was that Blender is an effective and versatile tool
in the production of character animations. It allows multiple stages of character
animation production to be carried out within the same software. Additionally,
planned updates to its animation system may further improve usability and its
viability as a professional tool.

Blender’s weaknesses were identified as its complexity, its complicated interface,
and the limited specialization of some tools. Some functionalities were general
purpose rather than optimized for specific production stages, which can reduce
the efficiency of certain workflows.

The effectiveness of these tools was evaluated through literature, developer
documentation, the Blender manual, and community-generated educational
content. Blender’s role in commercial and independent productions was also
explored, alongside its learning curve, educational resources, and the function of
third-party Add-ons. ChatGPT was used to proofread, restructure, and clarify
written content based on original notes and drafts.
 
3D-animaatio on noussut hallitsevaksi muodoksi animaation alalla, ja hahmoanimaatio toimii sen keskeisenä osa-alueena. Tällä alalla ilmaiseksi saatavilla oleva ja avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkaohjelmisto Blender on saavuttanut suosiota itsenäisten taiteilijoiden ja pienten studioiden keskuudessa, mutta se on yhä marginaalinen työkalu ammattimaisissa animaatiotuotannoissa.

Tutkielmassa tarkastellaan miten Blenderin omat työkalut tukevat hahmoanimaation tuotantoa. Tutkimus keskittyi Blenderin versioon 4.4 ja sisälsi vaiheittaisen analyysin hahmonluontiprosessista, kattaen hahmon luonnin eri vaiheet.

Tutkielman keskeinen tulos oli, että Blender on tehokas ja monipuolinen työkalu hahmoanimaatioiden tuotantoon. Sen avulla on mahdollista toteuttaa useita eri työvaiheita hahmoanimaation tuotannossa saman ohjelmiston sisällä. Lisäksi Suunnitteilla olevat päivitykset animaatiojärjestelmään voivat parantaa sen käytettävyyttä ja ammattimaisuutta entisestään.

Blenderin heikkoukseksi todettiin sen kompleksisuus, monimutkainen käyttöliittymä sekä joidenkin työkalujen puutteellinen erikoistuneisuus. Osa toiminnallisuuksista on yleiskäyttöisiä eikä ole optimoitu tiettyihin tuotannon vaiheisiin, mikä voi heikentää tiettyjen työkulkujen tehokkuutta.

Työkalujen tehokkuutta arvioitiin kirjallisuuden, kehittäjädokumentaation, Blenderin käyttöoppaan ja yhteisön tuottaman oppimateriaalin perusteella. Blenderin roolia sekä kaupallisissa että itsenäisissä tuotannoissa tarkasteltiin, samoin kuin sen oppimiskäyrää, koulutusresursseja ja kolmannen osapuolen lisäosien merkitystä. ChatGPT:tä käytettiin kirjoitetun sisällön oikolukuun, uudelleen jäsentelyyn ja selkeyttämiseen alkuperäisten muistiinpanojen ja luonnosten pohjalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste