Itseohjautuva oppiminen ohjelmoinnissa : Rust-pelimoottoriprojekti tapaustutkimuksena
Hankonen, Aleksi (2025)
Hankonen, Aleksi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081924016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081924016
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli tutkia itseohjautuvan oppimisen merkitystä ohjelmoinnin kontekstissa. Työ sai alkunsa ohjelmistoalan nopeasta kehityksestä, joka edellyttää jatkuvaa osaamisen päivittämistä ja kykyä oppia itsenäisesti. Opinnäytetyö jakautui kahteen osioon: kirjallisuuskatsaukseen ja käytännön projektiin.
Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin itseohjautuvan oppimisen käsitettä, teoreettista taustaa ja sen roolia erityisesti ohjelmistoalalla koulutuksessa sekä työelämässä. Aineistona käytettiin tieteellisiä artikkeleita, opetusalan julkaisuja ja aiempia tutkimuksia, joiden pohjalta muodostettiin käsitys itseohjautuvuuden keskeisistä edellytyksistä sekä termin määritelmästä.
Käytännön osiossa toteutettiin tapaustutkimuksena oppimisprojekti, jonka aiheena oli pelimoottori Rust-ohjelmointikielellä. Projektin tarkoituksena oli soveltaa itseohjautuvan oppimisen periaatteita käytännössä itseopiskeluun sekä arvioida, millaisia vahvuuksia ja haasteita täysin itsenäinen oppimisprosessi tuo mukanaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että itseohjautuva oppiminen voi tukea syvällistä teknistä osaamista ja ongelmanratkaisukykyä, kun motivaatio, tavoitteellisuus ja mahdollisesti tarvittava tuki kohtaavat. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että itseohjautuvan oppimisen tukemista tulisi edistää. Lisäksi tarvitaan lisää tutkimusta siitä, millaisia tukirakenteita itseohjautuvalle oppimiselle tarvitaan oppilaitoksissa ja työyhteisöissä. This thesis explores the significance of self-directed learning in the context of programming. The work is motivated by the rapid development of the software industry, where continuous learning and the ability to acquire new skills independently are essential.
The thesis consists of two main parts: a literature review and a practical project. The literature review provides an overview of self-directed learning, its theoretical foundations, definitions and its relevance in software development. The practical part involves a case study in which the author learned the Rust programming language by building a game engine independently.
The study shows that self-directed learning can support deep technical under-standing and problem-solving skills when learners have clear goals and sufficient motivation. However, the absence of guidance may also lead to increased cognitive load and slower progress. The findings highlight the importance of social interaction, feedback and peer support as part of sustainable self-directed learning.
The thesis concludes that educational institutions should not only allow but actively support self-directed learning through structured guidance and inclusive learning environments. Furthermore, as modern workplaces increasingly demand independent learners, fostering self-directed learning already during studies is essential. There is a need for further research into what kinds of support structures are needed in both educational settings and professional environments to help learners succeed in self-directed learning.
Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin itseohjautuvan oppimisen käsitettä, teoreettista taustaa ja sen roolia erityisesti ohjelmistoalalla koulutuksessa sekä työelämässä. Aineistona käytettiin tieteellisiä artikkeleita, opetusalan julkaisuja ja aiempia tutkimuksia, joiden pohjalta muodostettiin käsitys itseohjautuvuuden keskeisistä edellytyksistä sekä termin määritelmästä.
Käytännön osiossa toteutettiin tapaustutkimuksena oppimisprojekti, jonka aiheena oli pelimoottori Rust-ohjelmointikielellä. Projektin tarkoituksena oli soveltaa itseohjautuvan oppimisen periaatteita käytännössä itseopiskeluun sekä arvioida, millaisia vahvuuksia ja haasteita täysin itsenäinen oppimisprosessi tuo mukanaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että itseohjautuva oppiminen voi tukea syvällistä teknistä osaamista ja ongelmanratkaisukykyä, kun motivaatio, tavoitteellisuus ja mahdollisesti tarvittava tuki kohtaavat. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että itseohjautuvan oppimisen tukemista tulisi edistää. Lisäksi tarvitaan lisää tutkimusta siitä, millaisia tukirakenteita itseohjautuvalle oppimiselle tarvitaan oppilaitoksissa ja työyhteisöissä.
The thesis consists of two main parts: a literature review and a practical project. The literature review provides an overview of self-directed learning, its theoretical foundations, definitions and its relevance in software development. The practical part involves a case study in which the author learned the Rust programming language by building a game engine independently.
The study shows that self-directed learning can support deep technical under-standing and problem-solving skills when learners have clear goals and sufficient motivation. However, the absence of guidance may also lead to increased cognitive load and slower progress. The findings highlight the importance of social interaction, feedback and peer support as part of sustainable self-directed learning.
The thesis concludes that educational institutions should not only allow but actively support self-directed learning through structured guidance and inclusive learning environments. Furthermore, as modern workplaces increasingly demand independent learners, fostering self-directed learning already during studies is essential. There is a need for further research into what kinds of support structures are needed in both educational settings and professional environments to help learners succeed in self-directed learning.
