Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hiljainen tieto – kaikkien tieto : tanssitaiteen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän lopputyöprosessin oppaat Oulun taidekoululle

Paju, Nellinoora (2025)

 
Avaa tiedosto
Paju_Nellinoora.pdf (1.443Mt)
Lataukset: 


Paju, Nellinoora
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082024046
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sai alkunsa käytännön työelämän tarpeesta kehittää tanssitaiteen taiteen perusopetuksen lopputyöprosessin käytänteitä Oulun taidekoulussa. Työn taustalla vaikuttaa vahvasti Lappeenrannan tanssioppilaitoksen vuosina 2023–2024 johtama tanssitaiteen arviointihanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kasata yhteen aiheen olemassa oleva teoria ja hiljainen tieto. Lisäksi yhtenä tärkeänä tavoitteena oli helpottaa opettajien työtä lopputöiden parissa ja asettaa selkeät raamit ja resurssit ohjaamistyölle. Opinnäytetyön toteutustapana käytettiin kehittämishanketta.
Kehittämishankkeen taustalle lähdettiin etsimään tietoa taiteen perusopetuksesta, sen oppimäärien sisällöistä ja lopputyöstä. Taustalla vaikuttivat myös useat muut hankkeet, lopputyöohjeet ja oppaat. Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin kahta erillistä teemahaastattelua sekä observointia. Teemahaastatteluissa haastatteluryhminä olivat lopputyön tehneet oppilaat ja lopputöitä ohjanneet opettajat.
Kehittämishankkeen lopputuloksena on kaksi erillistä opasta: Opas lopputyötä tekevälle oppilaalle ja oma opas lopputyötä ohjaavalle opettajalle. Oppaat on kirjoitettu tanssitaiteen näkökulmasta, ja ne sisältävät tietoa ja ohjeistusta lopputyöprosessin kaikkiin vaiheisiin. Kumpikin opas on suunniteltu palvelemaan sen omaa käyttäjäkuntaa osana Oulun taidekoulun olemassa olevaa lopputyöprosessia. Oppaat tarjoavat laajan katsauksen lopputyön eri vaiheisiin niin opettajalle kuin oppilaallekin. Ne vastaavat kehittämishankkeen aikana esille nousseisiin kysymyksiin ja kehityskohteisiin. Oppaat ovat sisällöltään helppolukuisia ja tiivistävät olennaiset asiat selkeäksi kokonaisuudeksi.
Tämä opinnäytetyö ja sen sisällä toteutettu kehittämishanke vastaavat oikeaan ammatilliseen tarpeeseen ja edistävät Oulun taidekoulun lopputyönprosessin kehittymistä. Opinnäytetyö kokoaa yhteen olemassa olevan teorian ja hiljaisen tiedon yhdeksi ammatilliseksi kokoelmaksi. Kehittämishankkeessa syntyneet oppaat vastaavat niille asetettuihin tavoitteisiin. Tulevaisuudessa Oulun taidekoulun lopputyönprosessia voidaan kehittää vielä tarkentamalla koko prosessin aikataulua, luomalla arviointia helpottava lausepankki sekä selkeyttämällä ja hiomalla todistuspohjaa.
 
This thesis originated from the practical need to develop the practices of the final project process in the basic education in the arts at Oulu Art School. This work focuses on the viewpoint of the dance curriculum. The purpose of the thesis was to compile the existing theory and tacit knowledge on the subject of the final project process. A second objective was to establish clear frameworks and resources for students and teachers. This thesis was written as a development project.
The thesis is based around the concept of Finnish basic education in the arts. This education model is globally unique. Alongside, educational ventures, guidelines, and manuals related to final projects have been utilized in the writing. The research methods used in this thesis included two separate thematic interviews and observations. The interview groups consisted of students who had completed final projects and teachers who had guided the projects.
The outcome of the development project is two separate final project guidebooks: one for students and another for teachers. They contain information and instructions for all phases of the final project process. The guidebooks are designed to serve as a part of the existing final project process at Oulu Art School.
This thesis and the development project carried out within it respond to a genuine professional need and promote the development of the final project process at Oulu Art School. The guides produced in the development project meet the objectives set for them. In the future, the final project process at Oulu Art School can be further developed by refining the timeline of the entire process, creating a phrase dictionary to facilitate grading, and clarifying the graduation certificate template.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste