Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaalinen univormu : Työtä hakevan toimittajan henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa

Tala, Viljami (2015)

 
Avaa tiedosto
Digitaalinen univormu V.Tala.pdf (352.3Kt)
Lataukset: 


Tala, Viljami
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234910
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite on selvittää henkilöbrändäyksen merkitys työtä hakevalle toimittajalle sosiaalisen median ympäristössä. Tavoitteenani on kertoa, mitä hyötyä henkilöbrändistä on toimittajalle työllistymisen ja urakehityksen suhteen ja miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää prosessissa.

Opinnäytetyöni orientaatiollinen perusta löytyy omista kokemuksistani media-alan työmarkkinoilla. Pohdin työssäni kysymystä, kasvaako henkilöbrändin rooli urakehityksellisenä ja rekrytoinnillisena työkaluna ammatillisessa kentässä ja toimittajien koulutuksessa? Työni on toiminnallinen. Henkilökohtainen brändäystyöni on strategiavaiheessa, ja heijastelen työssäni omia huomioitani ja henkilöbrändäyksen esivalmistelua ulkopuoliselle taholle ylläpitämäni verkkomedian ja brändin kautta. Opinnäytetyöni toimii tutkimuspohjana ja lähtölaukauksena omalle henkilöbrändilleni sosiaalisessa mediassa.

Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössäni perustuu tunnettujen henkilöbrändien analyysiin, henkilöbrändäystä käsitteleviin blogeihin ja julkaisuihin, sekä henkilö- ja tuotebrändäystä koskevaan kirjallisuuteen. Selvitän aluksi, mitä ovat henkilöbrändi, brändäyksen menetelmät ja tarpeelliset sosiaalisen median kanavat ja niiden hyödyntäminen. Selkeää päälähdettä työssäni ei ole, mutta suomalaisen henkilöbrändäyksen kentän osalta aiheesta kirjoittanut Katleena Kortesuo esiintyy tekstissäni tasaisesti. Viitteissäni esiintyy paljon ulkomaisia henkilöbrändäystä käsitteleviä bloggareita ja konsultteja. Lopuksi analysoin omakohtaisia kokemuksiani brändin rakentamisesta ja prosessin seuraamisesta.

Lähteideni ja analyysieni pohjalta päädyn siihen tulokseen, että ammatillisen brändin rakentaminen tuo toimittajan lähemmäksi yleisöään ja yhteistyökump-paneitaan sekä lisää näkyvyyttä työmarkkinoilla. Henkilöbrändi auttaa toimitta-jaa jäsentämään ja suunnittelemaan urakehitystään ja kehittämään itseään ammatillisesti. Henkilöbrändi voi sulautua osaksi työnantajan edustamaa koko-naisuutta tai osoittaa toimittajan subjektiivista perustaa, antaen lisäarvoa tiedon välittämisen pariksi. Sosiaalisen median ja brändäyksen hyödyntäminen rekry-toinnissa ovat ulkomailla toistaiseksi kotimaisia markkinoita suositumpaa, mutta ilmiö on rantautunut Suomeen varsinkin media-alalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste