Varaston sisäinen tehokkuus : Outokummun Tornion tehtaat
Kuismanen, Laura (2015)
Kuismanen, Laura
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234903
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota Outokummun Tornion tehtaiden varasto-organisaatiolle sen varastojen toimintaan liittyviä kehitysideoita. Opinnäytetyöidea tuli Outokumpu Stainless Oy:n varastopäälliköltä, joka oli esimieheni työskennellessäni Outokummun varasto-organisaatiossa kesällä 2014.
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään varasto-organisaation toimintaa asiakasnäkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa varastopalveluiden ongelmakohtia, jotta niihin voitaisiin puuttua oikeilla toimenpiteillä. Varasto-organisaation tarkoitus on tukea terästehtaan tuotantoa, joten varastokysely ja haastattelukysymykset koottiin tätä silmällä pitäen.
Tutkimuksessa käytettiin niin määrällistä kuin laadullistakin menetelmää, sillä asiakaskokemuksia haluttiin kuulla mahdollisimman laajalti. Tutkimus toteutettiin varastokyselynä sekä toimihenkilöiden haastatteluina Outokummun Tornion tehtailla. Pelkillä haastatteluilla olisi saatu hyvin suppea kuva asiakastyytyväisyydestä, joten kysely koettiin hyväksi tavaksi kartoittaa varaston eri osa-alueiden toimivuutta.
Kyselyyn vastasi 85 toimihenkilöä ja haastatteluissa kävi yhteensä kuusi toimihenkilöä. Vastauksista saatiin runsaasti kehitysideoita, jotka esittelin Outokumpu Stainless Oy:n varastopäällikölle, varastotyönjohtajalle, varastoesimiehelle, johtamisjärjestelmäasiantuntijalle sekä ohjaavalle opettajalleni. Johtopäätöksistä olennaisimpana voidaan mainita esimerkiksi toimihenkilöiden koulutustarve. Outokummun Tornion tehtailla suunnitellaan koulutuspäivien järjestämistä toimihenkilöille ainakin toiminnanohjausjärjestelmä SAPin osalta.
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään varasto-organisaation toimintaa asiakasnäkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa varastopalveluiden ongelmakohtia, jotta niihin voitaisiin puuttua oikeilla toimenpiteillä. Varasto-organisaation tarkoitus on tukea terästehtaan tuotantoa, joten varastokysely ja haastattelukysymykset koottiin tätä silmällä pitäen.
Tutkimuksessa käytettiin niin määrällistä kuin laadullistakin menetelmää, sillä asiakaskokemuksia haluttiin kuulla mahdollisimman laajalti. Tutkimus toteutettiin varastokyselynä sekä toimihenkilöiden haastatteluina Outokummun Tornion tehtailla. Pelkillä haastatteluilla olisi saatu hyvin suppea kuva asiakastyytyväisyydestä, joten kysely koettiin hyväksi tavaksi kartoittaa varaston eri osa-alueiden toimivuutta.
Kyselyyn vastasi 85 toimihenkilöä ja haastatteluissa kävi yhteensä kuusi toimihenkilöä. Vastauksista saatiin runsaasti kehitysideoita, jotka esittelin Outokumpu Stainless Oy:n varastopäällikölle, varastotyönjohtajalle, varastoesimiehelle, johtamisjärjestelmäasiantuntijalle sekä ohjaavalle opettajalleni. Johtopäätöksistä olennaisimpana voidaan mainita esimerkiksi toimihenkilöiden koulutustarve. Outokummun Tornion tehtailla suunnitellaan koulutuspäivien järjestämistä toimihenkilöille ainakin toiminnanohjausjärjestelmä SAPin osalta.