Itsemyötätunto opiskelijan hyvinvoinnin tukena
Välitalo, Henna (2025)
Välitalo, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082724201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082724201
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on itsemyötätunto ja sen edistäminen. Tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä itsemyötätunto on ja millainen merkitys itsemyötätunnolla on opiskelijan hyvinvointiin. Tavoitteena opinnäytetyössä oli lisätä opiskelijoiden ja oppilaitosten henkilöstön tietoisuutta itsemyötätunnosta ja sen yhteydestä opiskelijoiden hyvinvointiin. Opinnäytetyössä oli kaksi tutkimuskysymystä: ”Miten itsemyötätuntoa voidaan vahvistaa?” ja ”Millaisia hyvinvoinnin eri osa-alueita itsemyötätunto tukee?”. Tietoperustan keskeiset käsitteet olivat itsemyötätunto, mielenterveys, opiskelukyky, resilienssi ja mindfulness.
Valitsin tutkimusmenetelmäkseni kirjallisuuskatsauksen. Opinnäytetyöni toteutin kuvailevana eli narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston analysointiin käytin teemoittelua. Aineistoni koostuu yhdestätoista lähteestä, joissa tarkasteltiin opiskelijoiden hyvinvoinnin ja itsemyötätunnon välistä yhteyttä.
Opinnäytetyöni keskeiset tulokset ovat: Itsemyötätuntoa voi vahvistaa koulutuksen yhteydessä pedagogisella dialogilla, hyvinvointia tukevilla harjoitteilla ja positiivisten psykologisten tekijöiden kautta. Lisäksi opiskelijat voivat hyödyntää itsehoitoa harjoittaakseen itsemyötätuntoa. Itsemyötätunto tukee opiskelijoiden akateemista suoriutumista ja parantaa psyykkistä hyvinvointia. Korkeamman iän on todettu lisäävän myötätuntoista suhtautumista itseensä.
Itsemyötätunnolla on lukuisia positiivisia vaikutuksia opiskelijan hyvinvointiin. Siten itsemyötätunnon edistäminen oppilaitoksissa on perusteltua opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi.
Valitsin tutkimusmenetelmäkseni kirjallisuuskatsauksen. Opinnäytetyöni toteutin kuvailevana eli narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston analysointiin käytin teemoittelua. Aineistoni koostuu yhdestätoista lähteestä, joissa tarkasteltiin opiskelijoiden hyvinvoinnin ja itsemyötätunnon välistä yhteyttä.
Opinnäytetyöni keskeiset tulokset ovat: Itsemyötätuntoa voi vahvistaa koulutuksen yhteydessä pedagogisella dialogilla, hyvinvointia tukevilla harjoitteilla ja positiivisten psykologisten tekijöiden kautta. Lisäksi opiskelijat voivat hyödyntää itsehoitoa harjoittaakseen itsemyötätuntoa. Itsemyötätunto tukee opiskelijoiden akateemista suoriutumista ja parantaa psyykkistä hyvinvointia. Korkeamman iän on todettu lisäävän myötätuntoista suhtautumista itseensä.
Itsemyötätunnolla on lukuisia positiivisia vaikutuksia opiskelijan hyvinvointiin. Siten itsemyötätunnon edistäminen oppilaitoksissa on perusteltua opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi.