Ikäihmisten palvelut uutisissa : sosiaalialan asiantuntijoiden, poliitikkojen ja viranhaltijoiden puheet YLE uutisissa
Tuomela, Milla (2025)
Tuomela, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082824212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082824212
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee, millaista julkista keskustelua ikääntyvien sosiaalipalveluista käydään eri toimijoiden – viranhaltijoiden, poliitikkojen ja sosiaalialan asiantuntijoiden – tuottamana. Aihe on erityisen ajankohtainen ikääntyvässä Suomessa, jossa vanhuspalvelujen laatu ja riittävyys puhuttavat laajasti. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia puhetapoja eli diskursseja eri toimijat käyttävät puhuessaan ikäihmisten palveluista, sekä tarkastella, millaisia näkökulma- ja kielenkäytön eroja heidän puheissaan on havaittavissa.
Toteutin opinnäytetyössäni tutkimuksen kriittisenä diskurssianalyysinä, ja aineistona toimi Yleisradion verkkolehdessä julkaistut uutisartikkelit. Analyysin perusteella tunnistettiin neljä keskeistä diskurssia: talous, inhimillisyys, eriarvoisuus ja palveluiden kehittäminen. Sain analyysin tulokseksi, että viranhaltijat ja poliittiset päättäjät tuottivat eniten hallinnollista ja talouskeskeistä puhetta, jossa ikääntyminen näyttäytyi palveluja kuormittavana ja kalliina tekijänä. Sosiaalialan asiantuntijat sen sijaan korostivat inhimillisiä ja yksilölähtöisiä näkökulmia, sekä toivat esiin huolia palvelujen riittävyydestä ja eettisyydestä.
Vaikka näkökulmat jakautuivat ääripäihin, palveluiden kehittämisen diskurssissa löytyi myös yhteistä näkemystä kaikilta toimijoilta: palveluiden keskiössä tulee olla asiakas ja hänen tarpeensa. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös puuttuvia ääniä, kuten asiakastyötä tekevien sosiaalialan ammattilaisten näkökulma sekä ikääntyvien maahanmuuttajien huomioiminen.
Opinnäytetyö osoittaa, että eri toimijatahot käyttävät erilaista kieltä ja rakentavat osin ristiriitaisia kuvia ikääntyneiden palveluista. Silti yhteisille tavoitteille rakentuva vuoropuhelu voi luoda perustaa paremmalle ja eettisesti kestävämmälle vanhuspalvelujärjestelmälle.
Toteutin opinnäytetyössäni tutkimuksen kriittisenä diskurssianalyysinä, ja aineistona toimi Yleisradion verkkolehdessä julkaistut uutisartikkelit. Analyysin perusteella tunnistettiin neljä keskeistä diskurssia: talous, inhimillisyys, eriarvoisuus ja palveluiden kehittäminen. Sain analyysin tulokseksi, että viranhaltijat ja poliittiset päättäjät tuottivat eniten hallinnollista ja talouskeskeistä puhetta, jossa ikääntyminen näyttäytyi palveluja kuormittavana ja kalliina tekijänä. Sosiaalialan asiantuntijat sen sijaan korostivat inhimillisiä ja yksilölähtöisiä näkökulmia, sekä toivat esiin huolia palvelujen riittävyydestä ja eettisyydestä.
Vaikka näkökulmat jakautuivat ääripäihin, palveluiden kehittämisen diskurssissa löytyi myös yhteistä näkemystä kaikilta toimijoilta: palveluiden keskiössä tulee olla asiakas ja hänen tarpeensa. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös puuttuvia ääniä, kuten asiakastyötä tekevien sosiaalialan ammattilaisten näkökulma sekä ikääntyvien maahanmuuttajien huomioiminen.
Opinnäytetyö osoittaa, että eri toimijatahot käyttävät erilaista kieltä ja rakentavat osin ristiriitaisia kuvia ikääntyneiden palveluista. Silti yhteisille tavoitteille rakentuva vuoropuhelu voi luoda perustaa paremmalle ja eettisesti kestävämmälle vanhuspalvelujärjestelmälle.