Ilmansuodattimen automaattinen puhdistus
Saviluoto, Olli (2025)
Saviluoto, Olli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082924256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082924256
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Valtra Oy Ab:n Suolahden tehtaalle. Opinnäytetyön taustalla oli tarve parantaa traktorin moottorin ilmansuodattimen tukkeutumisesta johtuvia haittoja sekä vähentää manuaalisen puhdistuksen määrää ja käytettyä huoltoaikaa. Tavoitteena oli tutkia ilmansuodattimen automaattisia puhdistusvaihtoehtoja sekä testata valittua menetelmää.
Työssä tarkasteltiin tutkimuksia ilmasuodattimien puhdistukseen ja tehokkuuteen liittyen, jonka perusteella valittiin testausmenetelmäksi matalataajuusvärinä. Kyseisestä menetelmästä ei löytynyt tutkimuksia ajoneuvokäytöstä patruunamallisilla suodattimilla.
Valittua menetelmää testattiin Oulun ammattikorkeakoulun autolaboratorion tiloissa. Valtran toimittamaa suodatinkotelokokonaisuutta testattiin irrallisena traktorista. Moottorin tuottamaa virtausta simuloitiin pakokaasuimureilla. Värinän tehokkuutta mitattiin suodattimen massan perusteella, ja imureiden ollessa käynnissä värinällä oli negatiivinen vaikutus, kun taas imureiden ollessa sammutettuna suodattimen massa keventyi keskimäärin 2,7 %.
Tuloksien perusteella rakennettu testauslaitteisto ja menetelmä eivät osoittautuneet tehokkaaksi puhdistusmenetelmäksi ajoneuvokäytössä. Matalataajuusvärinän käyttöä ajoneuvosovelluksessa patruunamallisilla suodattimilla pitää testata pitkäkestoisissa tutkimuksissa, jotta voitaisiin saada selville värinän vaikutukset rakenteiden ja suodattimien kestoikään. Värinän tuottajan sijainnista sekä arvoista pitäisi tehdä useita tutkimuksia optimaalisten parametrien löytämiseksi. Tutkimuksissa testaukseen vaikuttavat muuttujat pitäisi pystyä vakioida standardien mukaisesti.
Työssä tarkasteltiin tutkimuksia ilmasuodattimien puhdistukseen ja tehokkuuteen liittyen, jonka perusteella valittiin testausmenetelmäksi matalataajuusvärinä. Kyseisestä menetelmästä ei löytynyt tutkimuksia ajoneuvokäytöstä patruunamallisilla suodattimilla.
Valittua menetelmää testattiin Oulun ammattikorkeakoulun autolaboratorion tiloissa. Valtran toimittamaa suodatinkotelokokonaisuutta testattiin irrallisena traktorista. Moottorin tuottamaa virtausta simuloitiin pakokaasuimureilla. Värinän tehokkuutta mitattiin suodattimen massan perusteella, ja imureiden ollessa käynnissä värinällä oli negatiivinen vaikutus, kun taas imureiden ollessa sammutettuna suodattimen massa keventyi keskimäärin 2,7 %.
Tuloksien perusteella rakennettu testauslaitteisto ja menetelmä eivät osoittautuneet tehokkaaksi puhdistusmenetelmäksi ajoneuvokäytössä. Matalataajuusvärinän käyttöä ajoneuvosovelluksessa patruunamallisilla suodattimilla pitää testata pitkäkestoisissa tutkimuksissa, jotta voitaisiin saada selville värinän vaikutukset rakenteiden ja suodattimien kestoikään. Värinän tuottajan sijainnista sekä arvoista pitäisi tehdä useita tutkimuksia optimaalisten parametrien löytämiseksi. Tutkimuksissa testaukseen vaikuttavat muuttujat pitäisi pystyä vakioida standardien mukaisesti.