Work Ability and Intellectual Disability : designing game-based cards on customised employment and self-concept development
Faria Pereira Paltila, Luciana (2025)
Faria Pereira Paltila, Luciana
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025083124298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025083124298
Tiivistelmä
Työllä on merkittävä rooli yksilön hyvinvoinnin, itsetunnon, itsenäisyyden ja sosiaalisen osallisuuden vahvistamisessa. Täsmätyökykyiset henkilöt, erityisesti kehitysvammaiset, kohtaavat kuitenkin usein merkittäviä esteitä oikeudessaan työhön yhdenvertaisilla ehdoilla ja sijoittuvat usein epäedulliseen asemaan avoimilla työmarkkinoilla. Tässä kontekstissa opinnäytetyö pyrkii – vaikkakin epäsuorasti – edistämään vammaisten henkilöiden oikeutta työhön.
Tässä kontekstissa tämä toiminnallinen opinnäytetyö pyrkii tarkastelemaan työkyvyn edistämistä, sen yhteyttä itsetuntemuksen kehittymiseen (self-concept) sekä täsmätyön mahdollisuuksia kehitysvammaisille henkilöille, jotka osallistuvat työtoimintaan tai tuettuun työhön suomalaisessa kontekstissa. Teoreettinen viitekehys käsittelee kehitysvammaisuutta, itsetuntemus (self-concept) ja työkykyä, ja tarkastelee, miten nämä ilmiöt risteävät työikäisten kehitysvammaisten elämässä. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan myös täsmätyötä suomalaisessa kontekstissa sekä pelillisen oppimisen potentiaalia työelämätaitojen kehittämisessä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin 82 pelillistä korttia, jotka käsittelevät täsmätyötä ja itsetuntemuksen kehittämistä. Visuaalista viestintää ja selkokieltä hyödyntämällä kortit tarjoavat pelillisen ja innostavan tavan auttaa yksilöitä tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja valmistautumaan täsmätyöhön. Materiaalissa esitetään myös ehdotuksia korttien käyttöön sekä ohjeet niiden tulostamiseen. Kortit jakautuvat neljään kategoriaan, joista esimerkiksi yksi on Roolikortit, joissa esitellään konkreettisia työtehtäviä, ja toinen on Taitokortit, joissa kuvataan kyseiseen työtehtävään liittyvät keskeisimmät taidot. Materiaali on monipuolinen, sillä sitä voidaan käyttää pelaamiseen erilaisissa ympäristöissä tai ohjattujen keskustelujen tukena täsmätyötehtävistä ja työelämätaidoista.
Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Helsingin kaupungin Vallilan toimipiste. Korttien kehitystyö pohjautui sekä valittuun teoriaan että taustakeskusteluihin työelämäkumppanin kanssa, mikä takasi materiaalin käytännönläheisyyden ja sovellettavuuden.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tämä opinnäytetyö pyrkii haastamaan käsityksen siitä, että täsmätyökykyiset henkilöt – erityisesti kehitysvammaiset – eivät voisi tai haluaisi tehdä työtä. Kehitetty materiaali tukee heidän työkykyään ja osoittaa, että oikeilla järjestelyillä ja yksilöllisesti räätälöidyillä työmahdollisuuksilla he voivat menestyä merkityksellisissä työrooleissa.
Tässä kontekstissa tämä toiminnallinen opinnäytetyö pyrkii tarkastelemaan työkyvyn edistämistä, sen yhteyttä itsetuntemuksen kehittymiseen (self-concept) sekä täsmätyön mahdollisuuksia kehitysvammaisille henkilöille, jotka osallistuvat työtoimintaan tai tuettuun työhön suomalaisessa kontekstissa. Teoreettinen viitekehys käsittelee kehitysvammaisuutta, itsetuntemus (self-concept) ja työkykyä, ja tarkastelee, miten nämä ilmiöt risteävät työikäisten kehitysvammaisten elämässä. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan myös täsmätyötä suomalaisessa kontekstissa sekä pelillisen oppimisen potentiaalia työelämätaitojen kehittämisessä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin 82 pelillistä korttia, jotka käsittelevät täsmätyötä ja itsetuntemuksen kehittämistä. Visuaalista viestintää ja selkokieltä hyödyntämällä kortit tarjoavat pelillisen ja innostavan tavan auttaa yksilöitä tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja valmistautumaan täsmätyöhön. Materiaalissa esitetään myös ehdotuksia korttien käyttöön sekä ohjeet niiden tulostamiseen. Kortit jakautuvat neljään kategoriaan, joista esimerkiksi yksi on Roolikortit, joissa esitellään konkreettisia työtehtäviä, ja toinen on Taitokortit, joissa kuvataan kyseiseen työtehtävään liittyvät keskeisimmät taidot. Materiaali on monipuolinen, sillä sitä voidaan käyttää pelaamiseen erilaisissa ympäristöissä tai ohjattujen keskustelujen tukena täsmätyötehtävistä ja työelämätaidoista.
Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Helsingin kaupungin Vallilan toimipiste. Korttien kehitystyö pohjautui sekä valittuun teoriaan että taustakeskusteluihin työelämäkumppanin kanssa, mikä takasi materiaalin käytännönläheisyyden ja sovellettavuuden.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tämä opinnäytetyö pyrkii haastamaan käsityksen siitä, että täsmätyökykyiset henkilöt – erityisesti kehitysvammaiset – eivät voisi tai haluaisi tehdä työtä. Kehitetty materiaali tukee heidän työkykyään ja osoittaa, että oikeilla järjestelyillä ja yksilöllisesti räätälöidyillä työmahdollisuuksilla he voivat menestyä merkityksellisissä työrooleissa.