Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Terveydenhuollon esihenkilöiden digitaalisen kompetenssin tuki digitalisaatiossa

Nousiainen, Neetta; Timonen, Maritta (2025)

 
Avaa tiedosto
Nousiainen_Timonen.pdf (1009.Kt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Nousiainen, Neetta
Timonen, Maritta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090124322
Tiivistelmä
Digitalisaatio muuttaa terveydenhuollon toimintaympäristöä pysyvästi. Esihenkilöiden digitaalisella kompetenssilla on keskeinen merkitys organisaatioiden kehittämisessä, henkilöstön johtamisessa ja palveluiden laadun varmistamisessa. Digiosaaminen ei ole vain teknistä kyvykkyyttä, vaan siihen sisältyy myös strategista ajattelua, muutosjohtamista ja kykyä tukea henkilöstöä teknologisissa siirtymissä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin terveydenhuollon organisaatiot tukevat esihenkilöiden digitaalista osaamista digitalisaation kontekstissa. Työ toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tietoperusta pohjautui digitaalisen kompetenssin, johtajuuden ja organisaatiokehittämisen ajankohtaiseen tutkimukseen. Tutkimusaineistoksi valittiin 15 vertaisarvioitua artikkelia, jotka oli julkaistu vuosien 2017–2024 välillä ja jotka käsittelivät digiosaamisen tukemista esihenkilötyössä eri terveydenhuollon konteksteissa.

Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla Katsaus osoitti, että keskeisiä tekijöitä esihenkilöiden digitaalisen kompetenssin tuessa ovat johtamistyyli, kulttuurimuutos, turvallinen organisaatiokulttuuri, rakenteellinen tuki, resurssien kohdentaminen ja strateginen ankkurointi. Esihenkilöiden digitaalista kompetenssia edistettiin muun muassa koulutuksella, mentoroinnilla, perehdytysohjelmilla, johdon sitoutumisella sekä organisatorisilla ratkaisuilla, jotka mahdollistivat turvallisen kokeilun ja jatkuvan oppimisen.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esihenkilöiden digiosaamisen tukeminen edellyttää pitkäjänteistä strategista johtamista, oppimista tukevia rakenteita ja organisaatiokulttuuria, joka rohkaisee digitaalisten ratkaisujen hyödyntämiseen. Kehitysehdotuksina esitetään systemaattisten koulutusohjelmien, digimentoroinnin sekä moniammatillisen tuen vahvistamista. Lisäksi jatkotutkimus voisi kohdistua eri sukupolvien digiosaamisen eroihin ja niiden johtamiseen, digitaalisen osaamisen mittareihin sekä vaikuttavien koulutusmuotojen arviointiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste