Maksuehtojen vaikutus kassavirtaan : case metallialan yritys
Hakala, Anna-Kaisa (2025)
Hakala, Anna-Kaisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tutkia toimeksiantajayrityksen maksuehtojen vaikutuksia kassavirtaan. Erityisesti toimeksiantajaa kiinnosti olisiko suurten kauppojen ennakkomaksu käytännössä kehitettävää ja voisiko muutenkin nykyisiä maksukäytäntöjä parantaa. Tutkimusongelmana oli yrityksen maksuehtojen epäselvä kokonaisuus yrityksen kassavirrassa.
Teoreettisen viitekehyksen tutkimukselle muodosti kassavirtaan vaikuttavat tekijät sekä maksuehtojen sisältö. Oli erittäin tärkeää ymmärtää kassavirran rakenne, sen heikkoudet ja vahvuudet. Maksuehdot taas tukivat tai hankaloittivat yrityksen kassavirran tehokkuutta.
Tutkimuksessa käytettiin kohdeyrityksen järjestelmästä saatavaa dataa sekä toteutettiin avainhenkilöiden haastattelut. Näiden pohjalta arvioitiin nykyisten maksukäytäntöjen vaikutuksia yritykseen sekä pohdittiin mahdollisia kehitystapoja. Haastattelujen perusteella todettiin nykyisten maksukäytäntöjen toimivan kilpailuetuna, mutta ne myös hidastivat yrityksen kassavirtaa. Esimerkiksi lyhyemmillä maksuehdoilla ja ennakkomaksuilla voisi tehostaa kassavirtaa, mutta asiakkaan kannalta tämä saattaisi olla negatiivinen kehityssuunta. Opinnäytetyössä myös vertailtiin kahta erilaista ennakkomaksu käytäntöä yrityksen sekä asiakkaan näkökulmista.
Teoreettisen viitekehyksen tutkimukselle muodosti kassavirtaan vaikuttavat tekijät sekä maksuehtojen sisältö. Oli erittäin tärkeää ymmärtää kassavirran rakenne, sen heikkoudet ja vahvuudet. Maksuehdot taas tukivat tai hankaloittivat yrityksen kassavirran tehokkuutta.
Tutkimuksessa käytettiin kohdeyrityksen järjestelmästä saatavaa dataa sekä toteutettiin avainhenkilöiden haastattelut. Näiden pohjalta arvioitiin nykyisten maksukäytäntöjen vaikutuksia yritykseen sekä pohdittiin mahdollisia kehitystapoja. Haastattelujen perusteella todettiin nykyisten maksukäytäntöjen toimivan kilpailuetuna, mutta ne myös hidastivat yrityksen kassavirtaa. Esimerkiksi lyhyemmillä maksuehdoilla ja ennakkomaksuilla voisi tehostaa kassavirtaa, mutta asiakkaan kannalta tämä saattaisi olla negatiivinen kehityssuunta. Opinnäytetyössä myös vertailtiin kahta erilaista ennakkomaksu käytäntöä yrityksen sekä asiakkaan näkökulmista.