Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lean-malli startup-yrityksen myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen

Räsänen, Janne (2025)

 
Avaa tiedosto
Rasanen_Janne.pdf (1.002Mt)
Lataukset: 


Räsänen, Janne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090324385
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Lean-ajattelun soveltamista startup-yrityksen myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä. Tutkimuksen konteksti on B2B-ympäristössä toimiva kylmätekniikan suunnittelu- ja konsultointipalveluita tarjoava startup-yritys, joka kohtaa nopeasti muuttuvan toimintaympäristön, rajalliset resurssit ja asiakaslähtöisyyden vaatimukset. Lean-filosofian periaatteet, kuten hukan minimointi, jatkuva parantaminen ja asiakasarvon maksimointi, tarjoavat viitekehyksen, jonka soveltuvuutta kaupallisten prosessien kehittämiseen tutkitaan tässä työssä.

Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella käytännönläheinen kehittämismalli, joka tukee startup-yrityksen myynnin ja markkinoinnin systemaattista kehittämistä Lean-ajattelun mukaisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluja, havainnointia ja kirjallisuuskatsausta. Menetelmällinen lähestymistapa mahdollisti teoreettisen ja käytännön näkökulman yhdistämisen mallin suunnittelussa.

Tuloksena syntyi Lean-periaatteisiin pohjautuva kehittämismalli, joka sisältää konkreettisia työkaluja, kuten A3-raportti, PDCA-sykli, KPI-mittarit, Hoshin Kanri ja Kanban. Mallin avulla voidaan jäsentää, arvioida ja kehittää myynnin ja markkinoinnin prosesseja asiakaslähtöisesti ja mitattavasti. Tutkimus osoitti, että Lean-työkalut soveltuvat hyvin myös kaupallisten toimintojen kehittämiseen startup-ympäristössä, ja niiden käyttö edistää tiimien yhteistyötä, prosessien läpinäkyvyyttä ja faktapohjaista päätöksentekoa.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Lean-ajattelun soveltaminen myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen tarjoaa startup-yrityksille rakenteen, jonka avulla voidaan parantaa tehokkuutta, asiakasarvoa ja reagointikykyä. Työn käytännön merkitys kohdeyritykselle on sen tarjoama malli, joka tukee liiketoiminnan kasvua ja kilpailukykyä. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tarkastella mallin soveltuvuutta eri toimialoille tai sen vaikutuksia pitkällä aikavälillä asiakastyytyväisyyteen ja liiketoiminnan tuloksiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste