Liikennemerkkirekisteri Trimble Locus -järjestelmää hyödyntäen
Ahvenainen, Tuomas (2025)
Ahvenainen, Tuomas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224348
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Kouvolan kaupungille selkeä ja toistettava menetelmä liikennemerkkien rekisteröimiseksi Trimble Locus Cloud -ympäristöön sekä laadittiin käytännön ohjeistus rekisterin ylläpitoon. Tavoitteena oli kuvata digitointiprosessi, tunnistaa keskeiset haasteet ja varmistaa, että malli on sovellettavissa myös muissa kunnissa.
Aineisto kerättiin 360°-videokuvauksella (Garmin VIRB 360) ja hyödynnettiin jälkikäsittelyssä Ladybug-ohjelmistoa. Trimble MX2 -mobiilikartoitusjärjestelmä oli käytössä rajallisesti, minkä vuoksi varsinainen rekisteröinti tehtiin pääosin videolta manuaalisesti Locus Cloudissa. Työnkulku sisälsi vaiheet: kuvaus, merkkien tunnistus, digitointi ja laadunvarmistus (kaksoistarkistus).
Tulosten mukaan Locus-ympäristö paransi rekisterin ajantasaisuutta ja käytettävyyttä: karttapohjainen visualisointi, mobiilipäivitykset sekä suodatus- ja raportointitoiminnot tehostivat kunnossapidon priorisointia. Laadittu ohjeistus mahdollisti työn jakamisen useammalle käyttäjälle ilman laadun heikkenemistä. Menetelmän rajoitteita olivat kameran sijoittamisesta (ajoneuvon sisätiloihin) johtuvat näkyvyyskatveet sekä pistepilvipohjaisen automaation (TopoDOT) vähäinen hyödyntäminen työn aikarajauksen vuoksi.
Johtopäätöksenä esitetään, että 360-videopohjainen, laadunvarmistuksella tuettu digitointi Locusissa on kunnille realistinen ja kustannustehokas tapa ylläpitää liikennemerkkirekisteriä nyt, ja se luo pohjan automaation asteittaiselle lisäämiselle. Menetelmä on siirrettävissä, kun vastuut, prosessit ja tarkistus käytännöt määritellään selkeästi.
Aineisto kerättiin 360°-videokuvauksella (Garmin VIRB 360) ja hyödynnettiin jälkikäsittelyssä Ladybug-ohjelmistoa. Trimble MX2 -mobiilikartoitusjärjestelmä oli käytössä rajallisesti, minkä vuoksi varsinainen rekisteröinti tehtiin pääosin videolta manuaalisesti Locus Cloudissa. Työnkulku sisälsi vaiheet: kuvaus, merkkien tunnistus, digitointi ja laadunvarmistus (kaksoistarkistus).
Tulosten mukaan Locus-ympäristö paransi rekisterin ajantasaisuutta ja käytettävyyttä: karttapohjainen visualisointi, mobiilipäivitykset sekä suodatus- ja raportointitoiminnot tehostivat kunnossapidon priorisointia. Laadittu ohjeistus mahdollisti työn jakamisen useammalle käyttäjälle ilman laadun heikkenemistä. Menetelmän rajoitteita olivat kameran sijoittamisesta (ajoneuvon sisätiloihin) johtuvat näkyvyyskatveet sekä pistepilvipohjaisen automaation (TopoDOT) vähäinen hyödyntäminen työn aikarajauksen vuoksi.
Johtopäätöksenä esitetään, että 360-videopohjainen, laadunvarmistuksella tuettu digitointi Locusissa on kunnille realistinen ja kustannustehokas tapa ylläpitää liikennemerkkirekisteriä nyt, ja se luo pohjan automaation asteittaiselle lisäämiselle. Menetelmä on siirrettävissä, kun vastuut, prosessit ja tarkistus käytännöt määritellään selkeästi.