Työnjohtajakokemuksia sähkö- ja automaatiokunnossapidossa
Huovinen, Toni (2025)
Huovinen, Toni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524456
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja analysoida sähkö- ja automaatiokunnossapidon työnjohtajan tehtäviä Oulun Energian energiatuotannossa.
Työn tavoitteena oli soveltaa opintojen aikana hankittua teoreettista tietoa käytäntöön ja kehittää työnjohtamisvalmiuksia päiväkirjamuotoisen harjoittelujakson
aikana.
Aineisto kerättiin kymmenen viikon ajanjaksolta 19.5.–25.7.2025 ja analysoitiin
teemoittain.
Työnjohtajan rooli osoittautui monitahoiseksi, ja se vaati sekä asioiden (työpyyntöjen ohjaus, resurssienhallinta), että ihmisten (kommunikaatio, sidosryhmäyhteistyö) johtamista. Vaikka suurin osa kohdatuista töistä oli luonteeltaan ennakoimattomia korjauksia, kokemus syvensi ymmärrystä kunnossapidon eri lajeista.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että ammatillinen kehittyminen on jatkuva prosessi, joka tapahtuu parhaiten aidossa toimintaympäristössä. Haasteet, kuten
työroolien epäselvyys, korostivat selkeän kommunikaation ja roolituksen merkitystä. Päiväkirjamuotoinen työ osoittautui tehokkaaksi työkaluksi itsensä johtamisen ja oppimisen analysoinnissa.
Työn tavoitteena oli soveltaa opintojen aikana hankittua teoreettista tietoa käytäntöön ja kehittää työnjohtamisvalmiuksia päiväkirjamuotoisen harjoittelujakson
aikana.
Aineisto kerättiin kymmenen viikon ajanjaksolta 19.5.–25.7.2025 ja analysoitiin
teemoittain.
Työnjohtajan rooli osoittautui monitahoiseksi, ja se vaati sekä asioiden (työpyyntöjen ohjaus, resurssienhallinta), että ihmisten (kommunikaatio, sidosryhmäyhteistyö) johtamista. Vaikka suurin osa kohdatuista töistä oli luonteeltaan ennakoimattomia korjauksia, kokemus syvensi ymmärrystä kunnossapidon eri lajeista.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että ammatillinen kehittyminen on jatkuva prosessi, joka tapahtuu parhaiten aidossa toimintaympäristössä. Haasteet, kuten
työroolien epäselvyys, korostivat selkeän kommunikaation ja roolituksen merkitystä. Päiväkirjamuotoinen työ osoittautui tehokkaaksi työkaluksi itsensä johtamisen ja oppimisen analysoinnissa.