Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opettajien näkemyksiä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden vahvuuksista ja tukemisesta sote-alan työharjoittelussa : autismikirjon henkilöiden työllistymisen näkökulma

Orkomies, Reetta; Wallden, Sara (2025)

 
Avaa tiedosto
Orkomies_Wallden.pdf (723.5Kt)
Lataukset: 


Orkomies, Reetta
Wallden, Sara
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090724482
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin ohjaavien opettajien näkemyksiä erityistä tukea tarvitsevien sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opiskelijoiden vahvuuksista ja tukitoimista, jotka edistävät työharjoittelun onnistumista. Opinnäytetyö tarkastelee erityisesti autismikirjon piirteitä alalle työllistymisen näkökulmasta nykytilanteessa, jossa sosiaali- ja terveysala kohtaa työvoiman monimuotoisuuteen, inkluusioon ja riittävyyteen liittyviä kysymyksiä. Työ pyrkii haastamaan autismikirjoon liittyviä ennakkoluuloja ja tuomaan esiin erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden potentiaalin ja osaamisen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisina. Aihetta tarkastellaan työelämäosallisuuden, neurodiversiteetin ja vammaisten henkilöiden oikeuksien näkökulmista. Työelämäkumppanina toimi Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiön Polku monimuotoiseen työelämään -hanke, joka pyrkii edistämään sosiaali- ja terveysalan monimuotoista ja inklusiivista opiskelua ja työelämää.

Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla erityisammattioppilaitoksen opettajilta, joilla on kokemusta työharjoitteluiden ohjaamisesta sosiaali- ja terveysalalla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla teemoittelemalla. Tulokset osoittivat, että erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden vahvuudet ovat monipuolisia ja verrattavissa muihin alan opiskelijoihin, mutta niiden hyödyntäminen edellyttää usein yksilöllistä ohjausta. Harjoittelun onnistumista tukevat ennakoiva suunnittelu, aikataulutuksen joustavuus, oppilaitoksen ja harjoittelupaikan yhteistyö sekä työpaikkaohjaajien valmius kohdata erilaisia oppijoita.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijan yksilöllinen kohtaaminen ja osallistavan toimintaympäristön luominen ovat keskeisiä tukitoimia, jotka edistävät erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden onnistumista työharjoittelussa.

Opinnäytetyö tarjoaa työelämän toimijoille näkökulmia ja keinoja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemiseen työharjoittelussa. Tuloksista voivat hyötyä työpaikkaohjaajat, oppilaitokset ja koulutuksen kehittäjät, jotka pyrkivät edistämään monimuotoisuuden huomioimista sosiaali- ja terveysalalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste