Strategiapohjaisen perehdytyssuunnitelman kehittämisehdotuksia case-yrityksessä
Serenius, Krista (2025)
Serenius, Krista
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090824518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090824518
Tiivistelmä
Nykyään kilpailu hyvistä työntekijöistä ja heidän sitouttamisestaan on kovaa. Mikä on ymmärrettävää, koska heidän avullaan yritys tuottaa tulosta. Tästä huolimatta yritysten perehdytys on usein vajavaista, minkä takia saatetaan menettää hyviä työntekijöitä. Tämän opinnäytetyön motivaationa oli syventää, kehittää ja näyttää omaa osaamista sekä esittää tutkimustuloksia myös muille asiasta kiinnostuneille.
Työssä tarkastellaan case-yrityksen strategiapohjaista perehdytyssuunnitelmaa perehdyttäjien sekä perehdytettävien näkökulmasta ja etsitään kehittämisehdotuksia. Tarkasteltavaksi alueeksi on rajattu uusien työntekijöiden perehdyttäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten parantamalla perehdytystä se tukisi strategisiin tavoitteisiin pääsyä ja saataisiin perehdytysprosessia tehokkaammaksi kaikille osapuolille. Tutkimusmateriaali kerättiin yksilöhaastatteluilla Teams-videoyhteyden kautta maalis-huhtikuun 2025 aikana. Nauhoitetut haastattelut litteroitiin, lisämateriaalina oli yrityksen vanha ja uusi perehdytyssuunnitelma sekä strategiakartta.
Haastatteluissa tuli ilmi, että perehdytyssuunnitelmaan on tehty muutoksia joihinkin aikaisemmin havaittuihin kehityskohteisiin, mutta kultaista keskitietä ei ole vielä löydetty. Suurimpana perehdytyksen laadun heikentäjänä koettiin vähäinen ajankäytön mahdollisuus perehdyttämiseen. Uudessa suunnitelmassa perehdyttäjälle on annettu tarpeeksi aikaa perehdyttää, mutta olisi toivottu etäyhteyden sijaan perehdyttäjän olevan läsnä. Muita huomioita uudessa perehdytyssuunnitelmassa oli hankala tiimiytyminen etäperehdytyksen takia ja teoriakoulutuksien liiallinen määrä ilman käytännön oppeja.
Tuloksista ilmeni, että uudessa perehdytyssuunnitelmassa on hyviä asioita, mutta edelleen kehitettävää olisi monella osa-alueella. Strategialähtöistä ja yhteneväistä perehdytystä on saatu mukaan, mutta kehitettävää olisi tiimiytymisessä, oppimisprosesseissa sekä perehdyttäjän läsnäolossa. Näitä kehittämällä saadaan luotua asiantuntevia ja sitoutuneita ammattilaisia, jolloin strategiset tavoitteet saavutetaan paremmin.
Työssä tarkastellaan case-yrityksen strategiapohjaista perehdytyssuunnitelmaa perehdyttäjien sekä perehdytettävien näkökulmasta ja etsitään kehittämisehdotuksia. Tarkasteltavaksi alueeksi on rajattu uusien työntekijöiden perehdyttäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten parantamalla perehdytystä se tukisi strategisiin tavoitteisiin pääsyä ja saataisiin perehdytysprosessia tehokkaammaksi kaikille osapuolille. Tutkimusmateriaali kerättiin yksilöhaastatteluilla Teams-videoyhteyden kautta maalis-huhtikuun 2025 aikana. Nauhoitetut haastattelut litteroitiin, lisämateriaalina oli yrityksen vanha ja uusi perehdytyssuunnitelma sekä strategiakartta.
Haastatteluissa tuli ilmi, että perehdytyssuunnitelmaan on tehty muutoksia joihinkin aikaisemmin havaittuihin kehityskohteisiin, mutta kultaista keskitietä ei ole vielä löydetty. Suurimpana perehdytyksen laadun heikentäjänä koettiin vähäinen ajankäytön mahdollisuus perehdyttämiseen. Uudessa suunnitelmassa perehdyttäjälle on annettu tarpeeksi aikaa perehdyttää, mutta olisi toivottu etäyhteyden sijaan perehdyttäjän olevan läsnä. Muita huomioita uudessa perehdytyssuunnitelmassa oli hankala tiimiytyminen etäperehdytyksen takia ja teoriakoulutuksien liiallinen määrä ilman käytännön oppeja.
Tuloksista ilmeni, että uudessa perehdytyssuunnitelmassa on hyviä asioita, mutta edelleen kehitettävää olisi monella osa-alueella. Strategialähtöistä ja yhteneväistä perehdytystä on saatu mukaan, mutta kehitettävää olisi tiimiytymisessä, oppimisprosesseissa sekä perehdyttäjän läsnäolossa. Näitä kehittämällä saadaan luotua asiantuntevia ja sitoutuneita ammattilaisia, jolloin strategiset tavoitteet saavutetaan paremmin.
