Kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kiinteistön julkisivun korjausprosessi
Turtinen, Teemu (2025)
Turtinen, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091124613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091124613
Tiivistelmä
Selkeä ja hyvin dokumentoitu kunnossapitotyöprosessi on kulttuuriympäristön säilymisen kannalta avainasemassa. Rakennusten ja ympäristön oikeanlainen kunnossapito tuottaa kulttuurillista ja historiallista arvoa ympärillemme. Kunnossapitotyöprosessien toteutustavoissa voi olla eroja työn organisoijien välillä, joten opinnäytetyössä koottiin prosessin pääkohdat yhteen prosessien yhtenäistämiseksi.
Työhön koottiin kunnossapitotyöprosessiin kuuluvat sidosryhmät ja vaiheet sekä keskeinen lainsäädäntö. Tavoitteena oli muodostaa selkeä ohje kunnossapitotyöprosessin kulusta ja vaiheista vanhojen kohteiden parissa työskenteleville kiinteistöjen omistajille ja kehittäjille.
Työ toteutettiin kokoamalla yhteen teoria-aineisto useista eri avoimista tietolähteistä. Sen tueksi tehtiin työmaakäyntejä, joissa valokuvattiin prosessin etenemistä sekä kuvailtiin suojelustatuksen perustaa. Työhön kuvattiin korjausprosessin kulku haastattelemalla kahta Oulun Tilapalvelut -liikelaitoksen toimihenkilöä, heiltä saatu tieto tiivistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Työn keskeisiä tietolähteitä olivat Museovirasto, Suomen lainsäädäntö sekä Rakennustieto-palvelusta löytyvät ohjeet. Suurin yksittäinen käytännön tietolähde oli Tuiran koulurakennuksen julkisivutyömaa ja siihen tehty rakennushistoriaselvitys.
Tuloksena saatiin kattava katsaus kunnossapitoprosessin kulkuun, johon kokonaisuutena esitettiin tarvittavat vaiheet onnistuneen prosessin valmiiksi saattamiseksi. Työssä kuvattiin prosessin tärkeimmät vaiheet, lähtötietojen keruu, kuntotutkimukset, suunnittelu, viranomaisyhteistyö ja toteutus. Erityisesti nousi esiin se, että kunnossapitotyöprosessin toteutuksessa prosessia sovellettiin kohteen tarpeisiin. Työ syventää ymmärrystä siitä, kuinka lainsäädäntö ja käytännön toimenpiteet ohjaavat kunnossapitotyön prosessia. Konkreettisesti työ toimii jatkossa ohjeistuksena suunnittelijoille ja viranomaisille, helpottaa prosessin dokumentointia ja yhtenäisten käytäntöjen soveltamista eri kohteissa sekä tukee kulttuuriympäristön pitkäjänteistä säilymistä.
Työhön koottiin kunnossapitotyöprosessiin kuuluvat sidosryhmät ja vaiheet sekä keskeinen lainsäädäntö. Tavoitteena oli muodostaa selkeä ohje kunnossapitotyöprosessin kulusta ja vaiheista vanhojen kohteiden parissa työskenteleville kiinteistöjen omistajille ja kehittäjille.
Työ toteutettiin kokoamalla yhteen teoria-aineisto useista eri avoimista tietolähteistä. Sen tueksi tehtiin työmaakäyntejä, joissa valokuvattiin prosessin etenemistä sekä kuvailtiin suojelustatuksen perustaa. Työhön kuvattiin korjausprosessin kulku haastattelemalla kahta Oulun Tilapalvelut -liikelaitoksen toimihenkilöä, heiltä saatu tieto tiivistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Työn keskeisiä tietolähteitä olivat Museovirasto, Suomen lainsäädäntö sekä Rakennustieto-palvelusta löytyvät ohjeet. Suurin yksittäinen käytännön tietolähde oli Tuiran koulurakennuksen julkisivutyömaa ja siihen tehty rakennushistoriaselvitys.
Tuloksena saatiin kattava katsaus kunnossapitoprosessin kulkuun, johon kokonaisuutena esitettiin tarvittavat vaiheet onnistuneen prosessin valmiiksi saattamiseksi. Työssä kuvattiin prosessin tärkeimmät vaiheet, lähtötietojen keruu, kuntotutkimukset, suunnittelu, viranomaisyhteistyö ja toteutus. Erityisesti nousi esiin se, että kunnossapitotyöprosessin toteutuksessa prosessia sovellettiin kohteen tarpeisiin. Työ syventää ymmärrystä siitä, kuinka lainsäädäntö ja käytännön toimenpiteet ohjaavat kunnossapitotyön prosessia. Konkreettisesti työ toimii jatkossa ohjeistuksena suunnittelijoille ja viranomaisille, helpottaa prosessin dokumentointia ja yhtenäisten käytäntöjen soveltamista eri kohteissa sekä tukee kulttuuriympäristön pitkäjänteistä säilymistä.